Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørebø, Øystein
dc.contributor.authorThommesen, Caroline Holth
dc.contributor.authorKvambe, Evelyn Mercedes
dc.date.accessioned2022-07-02T16:41:43Z
dc.date.available2022-07-02T16:41:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590499:50409785
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002346
dc.description.abstractIfølge Zhu et al. (2004) har antall fusjoner og oppkjøp hatt en stabil økning de siste tiårene. Dessverre viser forskning at en høy andel av fusjoner og oppkjøp mislykkes, noe som har ført til økende interesse relatert til hvorvidt mislykkede fusjoner kan skyldes menneskelig svikt. Med dette har målet med denne avhandlingen vært å avdekke hvorvidt ulike faktorer innen det menneskelige aspektet ved fusjoner er med på å påvirke den ansattes jobbtilfredshet etter en fusjon. En fusjonsprosess er en stor omveltning for organisasjonen i seg selv, men også for de ansatte som jobber der. Gjennom eksisterende forskning og vårt fokus på det menneskelige aspektet ved fusjoner, fant vi følgende faktorer som interessante å studere: «Tilknytning til tidligere organisasjon», «informasjon og kommunikasjon», «relasjon til leder» og «opplevd rettferdighet». Problemstillingen vi utformet ble dermed slik: «Hvordan påvirkes ansattes jobbtilfredshet av organisasjonstilknytning, kommunikasjon, ledelse og opplevd rettferdighet under en fusjonsprosess?» Det teoretiske grunnlaget for denne avhandlingen baserer seg på eksisterende forskning rundt fusjoner og jobbtilfredshet. Forskningen tar utgangspunkt i flere faktorer som viser seg avgjørende for den ansattes jobbtilfredshet, og dermed for å oppnå en vellykket fusjon. For å teste våre hypoteser ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse. Denne ble distribuert i Norge via ulike forum og i sosiale medier, samt sendt på e-post til ansatte i organisasjoner som vi på forhånd visste at hadde vært gjennom en fusjon relativt nylig. Etter datainnsamlingen og rensing av datasettet, sto vi igjen med totalt 215 respondenter. Denne datainnsamlingen dannet grunnlag for våre analyser. Til tross for resultater fra eksisterende forskning, viser resultatene fra denne studien at kun «opplevd rettferdighet» kan sies å ha relativt sterk direkte påvirkning på den ansattes «jobbtilfredshet etter en fusjon». Faktoren «organisasjonstilknytning», som omtales som den ansattes «tilknytning til tidligere organisasjon», viste seg verken å ha direkte påvirkning på «jobbtilfredshet etter en fusjon», eller indirekte påvirkning gjennom noen av de andre variablene vi inkluderte i forskningen. Imidlertid viser resultatene at både «kommunikasjon» som i vår avhandling omtales som «informasjon og kommunikasjon», samt «ledelse», som omfatter «relasjon til leder», begge har sterk påvirkning på «opplevd rettferdighet». Med andre ord fant vi at disse faktorene kun har indirekte effekt på «jobbtilfredshet etter en fusjon» gjennom «opplevd rettferdighet» som mellomliggende variabel.
dc.description.abstractAccording to Zhu et al. (2004), the number of mergers and acquisitions has increased steadily in recent decades. Unfortunately, research shows that a high proportion of mergers and acquisitions fail, which has led to increasing interest related to whether failed mergers can be caused by human failure. The aim of this dissertation has been to uncover whether various factors within the human aspect of mergers contribute to influencing the employee's job satisfaction after a merger process. A merger is a major change for the organization itself, as well for the employees who work there. Through existing research and our focus on the human aspect of mergers, we found the following factors interesting to study: "Attachment to previous organization", "information and communication", "relationship to the leader" and "perceived justice". The research question thus became as follows: "How are employees' job satisfaction affected by organizational attachment, communication, management and perceived justice during a merger process?" The theoretical foundation for this dissertation is based on existing research on mergers and job satisfaction. The research is based on several factors that prove crucial for the employee's job satisfaction, and thus for achieving a successful merger. To test our hypotheses, a quantitative survey was conducted. The survey was distributed in Norway via various forums and in social media. In addition, it was sent by e-mail to employees working in organizations that had been through a merger relatively recently. After the data collection and cleaning of the data set, 215 respondents remained. This data collection formed the basis for our analyzes. Despite findings in existing research, this study showed that only "perceived justice" can be said to have a relatively strong direct impact on the employee's "job satisfaction after a merger". The factor «organizational attachment», which is referred to as the employee's «attachment to previous organization», was found to have neither a direct influence on «job satisfaction after a merger», nor an indirect influence through any of the other variables we included in our research. However, our results showed that both «communication», which in our dissertation is referred to as «information and communication», as well as «management», which includes «relationship to the leader», both have a strong influence on «perceived justice». With that being said, we found that these factors only have an indirect effect on "job satisfaction after a merger" through "perceived justice" as a mediating variable.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFusjon og jobbtilfredshet: Hvordan påvirkes ansattes jobbtilfredshet av organisasjonstilknytning, kommunikasjon, ledelse og opplevd rettferdighet under en fusjonsprosess?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel