Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvarverud, Ellen
dc.contributor.authorSynstelien, Gro Ofte
dc.date.accessioned2022-07-02T16:41:18Z
dc.date.available2022-07-02T16:41:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6553402:49507052
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002335
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormål: Hovedformålet med studien var å sammenligne cycloplegisk refraksjon og ikke-cycloplegiske refraktive metoder hos skolebarn i alderen 7-11 år. Dette for å se hvor mye vi kan risikere å overkorrigere i minus eller underkorrigere i pluss ved ikke å bruke cycloplegi. I tillegg ble det sett på sammenhengen mellom øyets aksiale lengde (AL), corneal radius (CR) og brytningsfeil (SER). Metode: Studien er en tverrsnittstudie med datainnsamling i samarbeid med den longitudinelle studien «The Southeast Norway Vision and Visuomotor Study» (SNOW). Dataene er fra skolesynstesting på en barneskole i Kongsberg i 2020 og 2021 med barn fra 2. og 5. trinn, henholdsvis 7-8 år og 10-11 år. Totalt er data fra 121 elever med i studien. Resultater fra cycloplegisk autorefraksjon, ikke-cycloplegisk autorefraksjon, ikke-cycloplegisk retinoskopi og cycloplegisk retinoskopi ble registrert for høyre øye og omgjort til SER. Inkludert i studien er også aksial lengde og corneal radius. Autorefraktoren som ble brukt er Huvitz HRK-8000A Auto-REF Keratometer og de biometriske målingene er tatt med IOL Master. Resultat: Gjennomsnittlig (+/- SA) sfærisk ekvivalent refraksjon (SER) for hele populasjonen ble for cycloplegisk autorefraktor, ikke-cycloplegisk autorefraktor og ikke-cycloplegisk retinoskopi henholdsvis +1,33 (±1,24) D, +0,41 (±1,15) D og +0,86 (±1,11) D. Det var statistisk signifikant mer pluss ved cycloplegisk autorefraktor enn ved ikke-cycloplegisk autorefraktor for hele populasjonen +0,92D (±1,03, p<0,001) og for 2. og 5.trinn hver for seg, henholdsvis +0,98D (±1,11, p<0,001) og +0,85D (±0,95, p<0,001). Sammenlignet med ikke-cycloplegisk retinoskopi, ble det signifikant mer pluss med cycloplegisk autorefraktor for hele populasjonen +0,47D (±0,54, p<0,001) og for 2. og 5. trinn hver for seg, henholdsvis +0,54D (±0,56, p<0,001,) og +0,40D (±0,51, p<0,001). Resultatene fra cycloplegisk retinoskopi viste seg å være tilnærmet lik cycloplegisk autorefraktor med differanse på -0,08D (±0,26, p=0,15), men datagrunnlaget her var lite (n=22). Effekten var størst for gruppen med hypermetrope over SER +2,00 (n=19), her var det statistisk signifikant mer pluss ved cycloplegisk autorefraktor enn ved ikke-cycloplegisk autorefraktor og ikke-cycloplegisk retinoskopi, henholdsvis +1,98D (±1,52, p<0,001) og +1,05D (±0,59, p<0,001). Gjennomsnittlig AL for hele populasjonen var 22,92 ± 0,84 mm. Jentene hadde en gjennomsnittlig AL på 22,53 ± 0,67 mm og guttene 22,84 ± 0,69 mm, statistisk signifikant lengre AL hos guttene når vi ser på hele populasjonen (7-11 år, p<0,001). I 2. og 5. trinn var gjennomsnittlig AL henholdsvis 22,78 ±0,67 mm og 23,06 ±0,95 mm, som ikke ga statistisk signifikant forskjell (p=0,065). Forholdet mellom AL/CR og cycloplegisk SER viste en klar korrelasjon for hele populasjonen (r=-0,76, p<0,001). Konklusjon: Resultatene fra studien bekrefter at det er statistisk signifikante forskjeller mellom cycloplegisk autorefraksjon og ikke-cycloplegiske målinger med autorefraktor og retinoskopi. Målinger gjort med ikke-cycloplegisk autorefraktor ga de største differansene i forhold til cycloplegisk refraksjon og de største differansene var i gruppen med hypermetrope over SER +2,00D. Brytningsfeil satt i sammenheng med biometriske data viste at et større AL/CR forhold var assosiert med mer negative SER-verdier. Studien viser viktigheten av å benytte cycloplegi ved undersøkelse av barn i alderen 7-11 år. Nøkkelord: cycloplegi, brytningsfeil, biometriske data, skolebarn
dc.description.abstractPurpose: The main purpose of the study was to compare cycloplegic and non-cycloplegic refraction in school children aged 7-11. We wanted to see how much we underestimate hyperopia and overestimate myopia by not using cycloplegia. In addition, the relationship between axial length (AL), corneal radius (CR) and refractive error (SER) was investigated. Method: This study is a cross-sectional study with data collection in collaboration with the longitudinal SNOW study. The data was collected from school vision testing in 2020 and 2021 at a primary school in Kongsberg with children from 2nd and 5th grade, 7-8 years and 10-11 years respectively. Data from 121 students are included in the study. Results from cycloplegic autorefraction, non-cycloplegic autorefraction, non-cycloplegic retinoscopy and cycloplegic retinoscopy were recorded for the right eye and converted to SER. Included in the study are also axial length and corneal radius. The autorefractor used was Huvitz HRK-8000A Auto-REF Keratometer and the biometric measurements were recorded with IOL Master. Results: The whole population had a mean result (+/- SD) of spherical equivalent refraction (SER) for cycloplegic autorefractor, non-cycloplegic autorefractor and non-cycloplegic retinoscopy, respectively +1.33 (±1.24) D, +0.41 (±1.15) D and 0.86 (±1.11) D. There were more statistically significant positive SER with the cycloplegic autorefractor than with non-cycloplegic autorefractor for the whole population +0.92D (±1.03, p<0.001) and for 2nd and 5th grade respectively +0.98D (±1.11, p<0.001) and +0.85D (±0.95, p<0.001). Cycloplegic autorefractor showed statistically significant more plus-correction than non-cycloplegic retinoscopy for the whole population, +0.47D (±0.54, p<0.001), for 2nd and 5th grade there were also statistically significant differences +0.54D (±0.56, p<0.001) and +0.40D (±0.51, p<0.001) respectively. The results from cycloplegic retinoscopy were found to be approximately the same as cycloplegic autorefractor with a difference of -0.08D (±0.26, p=0.15), but it was only a small number of measurements (n=22). The effect was greatest in the group with SER ≥+2.00D (n=19). There were more statistically significant positive SER in cycloplegic autorefraction than in non-cycloplegic autorefraction and non-cycloplegic retinoscopy, +1.98D (±1.52, p<0.001) and +1.05D (±0.59, p<0.001) respectively. The mean AL for this population was 22.92 ±0.84mm. The girls had an average AL of 22.53 ± 0.67 mm and the boys 22.84 ±0.69 mm, statistic significant longer AL in the boys. In the 2nd and 5th grade, the mean AL was 22.78 ±0.67 mm and 23.06 ±0.95 mm, which did not show a statistically significant difference (p=0.065). The relationship between AL/CR and cycloplegic SER showed a clear correlation for the whole population (r=-0.76, p<0.001). Conclusion: The results of this study confirm that there are statistically significant differences between cycloplegic autorefraction and non-cycloplegic measurements with autorefractor and retinoscopy. Measurements made with non-cycloplegic autorefractor showed the largest differences compared to cycloplegic autorefractor and the greatest differences were in the group with hypermetropia SER ≥+2.00D. Refractive errors in the context of ocular biometric data showed that a larger AL/CR ratio was associated with more negative SER. The study shows the importance of using cycloplegia when examining children aged 7-11 years. Keywords: cycloplegia, refraction, ocular biometric data, school children
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSammenligning av cycloplegisk og ikke-cycloplegisk refraksjon hos skolebarn i Kongsberg. En tverrsnittstudie fra skolesynstesting av barn i alderen 7-11 år.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel