Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrembo, Espen Andreas
dc.contributor.advisorWouda, Matthijs Ferdinand
dc.contributor.authorGaupseth, Jon-Arve
dc.date.accessioned2022-03-22T17:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6490390:48456383
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986891
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIntroduksjon: Retningslinjer for trening for personer med ryggmargsskade anbefaler minst 20 minutter med aerob trening med moderat eller høy intensitet, 2 ganger i uken, for å oppnå helsegevinster. Det er utfordrende for personer med ryggmargsskade, spesielt de som er rullestolavhengige, å finne passende og motiverende treningsformer for kondisjonstrening. Exergaming kan være et godt alternativ, siden det er relativt billig og kan spilles hjemme, alene eller sammen med andre. Det er imidlertid usikkert om denne typen trening kan utføres med tilstrekkelig treningsintensitet for å gi en helseeffekt. Metode: I denne tverrsnittsstudien ble 22 menn og to kvinner (n=24) med ryggmargsskade (AIS A-C), alle rullestolbrukere, inkludert i forbindelse med et planlagt opphold ved Sunnaas sykehus HF. Alle deltakerne utførte en belastningstest for å måle deltakernes maksimale oksygenopptak (VO2maks) og hjertefrekvens (HFmaks). Deretter gjennomførte de en utprøving av tre forskjellige exergames (Xbox Kinect, Fruit Ninja; Nintendo Wii, boksing; VR Oculus Rift, boksing). Dagen etter spilte deltakerne hvert exergame i 15 minutter, med 5 minutters pause i mellom. Deltakernes oksygenopptak og puls ble målt kontinuerlig i løpet av 45 minutter med exergaming og treningsintensiteten ble beregnet i % av deltakernes VO2maks og HFmaks. Resultater: Omtrent 30 av de 45 minuttene med exergaming ble utført med moderat eller høy intensitet. I løpet av 45 minutter med exergaming, trente deltakerne i gjennomsnitt 24 minutter (>50% - 80% av maksimal VO2) eller 14 minutter (>70% - 85% av maksimal HF) ved moderat intensitet og 7 minutter (>80% maksimal VO2) eller 15 minutter (>85 % maksimal HF) ved høy intensitet. I gjennomsnitt oppnådde deltakerne høyest intensitet når de spilte VR-boksing. Konklusjon: De fleste deltakerne i denne studien var i stand til å spille exergaming på moderat eller høy intensitet med tilstrekkelig varighet anbefalt for kondisjonstrening. Exergaming kan være en type treningsform som egner seg som kondisjonstrening, uavhengig av kondisjonsnivå og skadenivå, med en intensitet som kan gi helsegevinst hos rullestolavhengige personer med ryggmargsskade. På bakgrunn av disse lovende resultatene planlegges en intervensjonsstudie for å undersøke potensielle kort- og langsiktige effekter ved bruk av exergaming som treningsform for personer med ryggmargsskade. Nøkkelord: Fysioterapi, ryggmargsskade, exergaming, treningsintensitet, oksygenopptak.
dc.description.abstractIntroduction: Exercise guidelines for persons with spinal cord injury (SCI) recommend at least 20 minutes with aerobic exercise at moderate or high intensity, twice a week, to achieve health benefits. It is challenging for persons with SCI, especially those who are wheelchair dependent, to find suitable and motivating exercise activities. Exergaming might be a good option, since it is relatively cheap and can be played at home, alone or with others. However, it is unknown if this type of exercise is performed at a sufficient exercise intensity. Method: In this cross-sectional study, 22 men and two women (n=24) with chronic SCI (AIS A-C), all wheelchair users, were included during inpatient rehabilitation at Sunnaas Rehabilitation Hospital. All participant performed a maximal arm-cranking test on an arm cycle (pretest), while measuring peak oxygen uptake (VO2peak) and peak heart rate (HRpeak). Then they had a practice playing session with three different exergames (Xbox Kinect, Fruit Ninja; Nintendo Wii, boxing; VR Oculus Rift, boxing). The following day, participants played each exergame 15 minutes, with 5 minutes rest in between. The participants oxygen uptake and heart rate were measured continuously during 45 minutes of exergaming. The training intensity was calculated in percentage of the participants VO2max and HFmax. Results: Approximately 30 of the 45 minutes of exergaming were performed at moderate or high intensity. During the 45 minutes with exergaming, participants exercised on average 24 minutes (>50% - 80% peak VO2) or 14 minutes (>70% - 85% peak HR) at moderate intensity and 7 minutes (>80% peak VO2) or 15 minutes (>85% peak HR) at high intensity. Participants exercised on average, at the highest intensity when playing VR boxing. Conclusion: Most of the participants in this study were able to exercise at moderate or high exercise intensity during exergaming in a considerable amount of time. Exergaming seems to be a type of exercise that is suitable for aerobic exercise at an intensity that can give health benefits in wheelchair dependent persons with SCI. Due to these promising results, our research team has planned an intervention study to determine the potential short and long-term effects of exergaming for persons with SCI. Keywords: Physiotherapy, spinal cord injury, exergaming, exercise intensity, oxygen uptake.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTreningsintensitet ved exergaming for rullestolavhengige personer med ryggmargsskade
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel