Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordstoga, Sveinung
dc.contributor.authorFlåtten, Trine Marie
dc.date.accessioned2022-03-18T17:41:24Z
dc.date.available2022-03-18T17:41:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:6306523:45360364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2986273
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan forfatter Morten A. Strøksnes, benytter sitt fortellergrep i sakprosaboken Havboka eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider (2015). Studien har hatt som formål å undersøke både sjanger og didaktiske muligheter i Havboka, og hovedspørsmålene i min problemformulering, har vært å undersøke: Hvordan Havboka er sjangeroverskridende? og hvilke didaktiske muligheter den gir? For å belyse de didaktiske mulighetene, og sjangeren, har jeg sett på hvordan fortellingen blir benyttet som et grep til kunnskapsformidling. Her har jeg benyttet en narratologisk analyse. Med andre ord en kvalitativ metode, der formålet har vært å tilegne seg dybdekunnskap, og der fokuset her har vært å undersøke hvordan en spenningsoppbyggende ramme kan bidra til formidling. Jeg har også undersøkt essaysjangeren. Her har jeg ikke benyttet noen rigid analysemetode, men jeg har hentet inspirasjon fra tysk essayteori via Gerard Haas’ sine 12 holdepunkter for hva som kjennetegner et essay. Jeg har benyttet noen av disse kjennetegnene i min søken etter det essayistiske i Havboka, men det er det såkalte vandrertoposet, også omtalt som digresjonene, omveiene og vandringen, som har fått det overordnede fokuset i denne delen. Jeg har også sett på hvordan Havboka kan fungere som en didaktisk tekst, selv om den ikke er ment til skolebruk. Det didaktiske har jeg knyttet sammen med fagfornyelsen, og det tverrfaglige tema som angår bærekraftig utvikling. Begrepet bærekraftig utvikling knyttes sammen med Arne Næss sin filosofi om økosofi. Dette har jeg flettet sammen med et økokritisk blikk på Havboka, via Lawrence Buell sine fire kriterier for hva som er en miljøorientert tekst. Jeg er kommet frem til at det narratologiske og det essayistiske er sammenvevd, og at dette også forteller mye om sjangerbruken til forfatteren, nettopp at det veksles mellom flere sjangre. Det narratologiske og det essayistiske fungerer sammen som en tekst ved at det underbygger Havbokas didaktiske potensial.
dc.description.abstract0
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEt hav av muligheter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel