• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innovasjonspraksiser i IKT-bedrifter

Sandhu, Jiwan
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Sandu_Jiwan_2015_Masteroppgave_teksten.pdf (1.318Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/296618
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og ledelse [60]
Abstract
Innovasjonspraksiser er en integrert og strategisk del av IT-bedriftenes utviklingsaktiviteter på tjenestetilbud, men også på kontinuerlig forbedring av interne ressurser, prosesser og forretningsmodeller. En økende andel tjenesteleveranser skjer elektronisk, produsert av KIBS-tilbydere som IT-bedrifter. Disse e-tjenestene har andre karakteristikker enn tradisjonelle tjenester i forhold til tjenestevariasjon, graden av samskapning, immaterialitet, heterogenitet og lagring. Kostnadene for å skalere e-tjenester er generelt mye lavere enn for tjenester som frisør og advokat. Reduksjon i tjenestevariasjon og standardisering er vanligvis enklere for e-tjenester da tjenestemøtet og samskapning ofte skjer gjennom like elektroniske brukergrensesnitt. Andre årsaker kan være knyttet til forskjeller i KIBS organisasjonsstruktur, risikovillighet, endringstakt og ansatt kunnskapsnivå.

Dette studiet bruker det teoretiske rammeverket Resurs-Prosess Rammeverk for ny tjenesteutvikling til å undersøke hvilke innovasjonspraksiser tre utvalgte IT-bedrifter bruker på mikronivå. Er de samme som brukes i tradisjonell NSD? Rammeverket integrer både prosess og resursorienterte praksiser, fra ledelsesperspektiv.

Studien bekrefter tidligere forskningsfunn om at «innovasjonspraksiser er bransjeavhengige» (Aas, Pedersen, Breunig, & Hydle, 2015; Froehle & Roth, 2007). Den bekrefter også at IT-bedrifter ikke følger en bestemt, anerkjent, felles NSD innovasjonspraksis i sin helhet for eksempel som restaurantbransjen. På noen delområder følger de bransjespesifikke utviklingspraksiser som fossefall, eller agile metoder, mens på andre delområder brukes felles NSD-innovasjonspraksiser som Stage-Gate eller evolusjonær.

Andre sammenfallende funn med tidligere forskning er at bedriftene ikke har en eksplisitt innovasjonsstrategi, og «oppfinnelser og innovasjoner er kontinuerlige prosesser» (Fagerberg et al., 2005) i utviklingsprosessen. Bedriftene har også liten grad samarbeid med offentlige innovasjonsklynger eller forskningsinstitusjoner.
Publisher
Høgskolen i Buskerud og Vestfold

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit