Show simple item record

dc.contributor.authorØstby, Monica
dc.date.accessioned2015-06-24T08:27:43Z
dc.date.available2015-06-24T08:27:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285543
dc.description.abstractBakgrunn/problemstilling: Gjennom læreplanen Kunnskapsløftet ble faget heimkunnskap endret til mat og helse. Det helsefremmende perspektivet ble forsterket, og helse ble nå i større grad betraktet som et samfunnsansvar. Læreplanen er kun bygd på kompetansemål og sier lite om undervisningens konkrete innhold og form. Dette åpner for ulike tolkninger og prioriter inger i mat og helse-faget. Med utgangspunkt i et helsefremmende teorigrunnlag besvares følgende problemstilling utfra et faglærerperspektiv: «Hvordan tilrettelegges det for at mat og helse kan være et helsefremmende fag for alle elever?» Formål: Hensikten er å beskrive faglærernes erfaringer og synspunkter, og øke forståelsen for forhold som kan bidra til at mat og helse-faget blir tilrettelagt på en slike måte at det kan realiseres som et helsefremmende fag i møte med alle elever. Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og data er innsamlet ved hjelp av seks individuelle intervjuer med faglærere i mat og helse. Utvalget består av tre lærere som underviser i mat og helse ved en barneskole, de tre andre lærerne underviser på ungdomstrinnet. Funn: Funn viser at faglærerne ønsker å bygge sin undervisning på elevenes forutsetninger og referanserammer, men flere opplever at dette kan være problematisk fordi de har liten kunnskap om elevene. I tillegg til støtte fra hjemmene, peker faglærerne på tilstrekkelige økonomiske ressurser, ressurser i form av tid og kollegial støtte som viktige faktorer for realiseringen av mat og helse-faget. Selv om faglærerne føler at de har kollegaer å støtte seg på i sitt arbeid, har de færreste nødvendige organisatoriske rammer for at kollegasamarbeid kan struktureres og internaliseres. Flere av faglærerne utarbeider blant annet de lokale læreplanene på egenhånd. Konklusjon: Faglærerne opplever tilrettelegging på ledelses-og organisasjonsnivå som en viktig suksessfaktor i sitt arbeid med å tilrettelegge mat og helse som et helsefremmende fag for hele elevgruppen.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.titleMat og helse som et helsefremmende fag i skolen : En kvalitativ studie om hvordan det tilrettelegges for mat og helse-fagets rolle inn i nasjonalt helsefremmende arbeidnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record