Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStafseth, Siv Karlsson
dc.contributor.authorTafjord, Silje Revaa
dc.contributor.authorLentz, Marit Storli
dc.date.accessioned2021-11-30T07:36:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613817:43089061
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831985
dc.description.abstractBakgrunn Midt i vårsemesteret 2020 ble SARS-CoV-2 erklært som pandemi. Studiehverdagen til landets intensivsykepleiestudenter ble brått snudd på hodet. All undervisning ble digital, og det var stor usikkerhet rundt gjennomføringen av kliniske studier. Mangelen på intensivsykepleiere ble tydeliggjort, og utdanning av flere intensivsykepleiere mer kritisk. Hensikt Hensikten med studien var å kartlegge hvilken innvirkning Covid-19 pandemien hadde på vårsemesteret 2020 for intensivsykepleiestudentene i Norge. Metode Studien er en beskrivende tverrsnittsstudie med spørreundersøkelse. Spørreskjemaet ble testet gjennom en pilotstudie, og sendt ut til alle landets intensivsykepleiestudenter som var i en videreutdanning som tilbød mastergrad. Resultat Det var en svarprosent på 29.2% (n=56). I teoretiske emner oppnådde 75% av studentene sine læremål, og i kliniske emner oppnådde 76,8% sine læremål. Halvparten av studentene opplevde redusert mulighet for veiledning, og 64,3% erfarte at de ble brukt som arbeidskraft på praksisstedet. Kun 34% opplevde å få beholde sin studentrolle, og 23.3% tviler på om de vil fortsette i yrket. Konklusjon Våre resultater viser at pandemien medførte endringer i undervisning, kliniske studier og veiledning, som medførte svekket læringsutbytte og motivasjon. Funnene viser at opplevelse av å bli brukt som arbeidskraft i praksis, og tap av studentrolle, er faktorer som svekker motivasjon til å både gjennomføre studiet og å fortsette i yrket. Studien viser at det å være student i en pandemi er utfordrende fordi pandemien medførte endringer i studenthverdagen og i samfunnet generelt.
dc.description.abstractBackground The SARS-CoV-2 was declared as a pandemic in the middle of the spring semester of 2020. For Norway’s intensive care nursing students, student life suddenly changed. Lectures became digital and it was uncertain if clinical training could continue. It became evident that there is a shortage of intensive care nurses and that educating more intensive care nurses is critical. Purpose The purpose of this study was to map the influence of the Covid-19 pandemic on the spring semester 2020 for Norway’s intensive care nursing students. Method This thesis is a descriptive cross-sectional study using a questionnaire. A pilot group tested the questionnaire before it was sent out to all of Norway’s intensive care nursing students enrolled in a masters program. Results Response rate was 29.2% (n=56). In theoretical classes 75% of the students achieved their learning goals and in clinical training 76,8% achieved their learning goals. Half of the students reported experiencing less guidance, and 64,3% felt they had been used as workforce in their clinical training. Only 34% experienced keeping their student role, and finally 23.3% are not certain they want to keep working as an intensive care nurse. Conclusion Our results show that the pandemic brought change to lectures, clinical training and guidance from preceptors, which led to diminished learning and motivation. Our results show that feeling like they have been used as workforce and loss of student role weakens their motivation to complete their studies and continue working. This study shows that being a student in a pandemic is challenging because the pandemic brought change to student life and society.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLite visste vi hvordan vårsemesteret ville bli ~ tverrsnittsstudie om pandemiens innvirkning på intensivsykepleiestudentenes erfaringer i studiet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel