Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningen, Grete Eide
dc.contributor.authorMandal, Kate-Alice
dc.date.accessioned2021-11-26T09:53:15Z
dc.date.available2021-11-26T09:53:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2600077:42872842
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831638
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProsjektformål Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan et foreldreveiledningsprogram har helsefremmende effekt på foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse. Gjennom foreldres beskrivelser ønsker jeg å innhente økt kunnskap for hvordan programmet kan bidra til å styrke foreldrenes helse og livskvalitet. Dette kan ha nytteverdi for tilpasning av helsetjenester til familier som har barn med autismespekterforstyrrelse. Teoretisk forankring Oppgavens teoretiske forankring grunner i salutogenese og empowerment, to helsefremmende prosesser som fokuserer på å styrke individets helse og livskvalitet. I tillegg kommer jeg inn på teori om helse, livskvalitet og stress, da dette påvirker helsefremmende effekter. Metode Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming til undersøkelsen min ut ifra et hermeneutisk perspektiv. Metoden beveger seg mellom to hermeneutiske fag, human- og samfunnsvitenskapen, med hovedvekt på det samfunnsvitenskapelige perspektiv. Resultat Funnene tyder på at foreldre har utbytte av å delta i foreldreveiledningsprogrammet relatert til kommunikasjon og sosial interaksjon med barnet sitt. Utbyttet ser ut til å ha sammenheng med eksempler og suksesshistorier som illustrerer bruk av intervensjonsteknikker for kommunikasjon og samspill med barnet, gruppelederferdigheter, organisering av programmet, gruppeformat og gruppesammensetning. Konklusjon Studien indikerer at foreldreveiledningsprogrammet trolig kan bidra til å styrke helse og livskvalitet til foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse relatert til kommunikasjon og sosial interaksjon med barnet. Muligens kan foreldrenes helse og livskvalitet påvirkes av barnets autismerelaterte vansker. Dette kan forklare hvorfor foreldrene er i behov for ulike helsetjenester både før og etter programmet.
dc.description.abstractProject purpose The purpose of this project is to investigate how a parental intervention program has a health-promoting effect on parents who have children with autism spectrum disorder. Through the parents’ descriptions, I want to gain an increased knowledge about how the program can help to improve parents’ health and quality of life. This may be useful for adapting health services to families who have children with autism. Theoretical framework The theoretical foundation of this project is based on salutogenesis and empowerment, two health-promoting processes that strengthen individuals’ health and quality of life. Also, I get into theory of health, quality of life and stress, as this affects health promoting effects. Method I have chosen a qualitative approach to my survey based on a hermeneutic perspective. The method moves between two hermeneutic subjects, humane and social sciences, with an emphasis on the social science perspective. Result The findings suggest that parents benefit from participating in the parental intervention program related to communication and social interaction with their child. The outcome seems to be related to examples and success stories that illustrate the use of intervention techniques for communication and interaction with the child, group leader skills, organization of the program, group format and group composition. Conclusion The study indicates that the parental intervention program is likely to help strengthen the health and quality of life of parents who have children with autism spectrum disorder related to communication and social interaction with the child. Possibly, the parents' health and quality of life may be affected by the child's autism-related difficulties. This may explain why parents are in need of different health services both before and after the program.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Et veiviserprogram i en ukjent verden". Kvalitativ undersøkelse av hvordan foreldreveiledningsprogram basert på metoden pivotal response treatment påvirker helse og livskvalitet til foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel