Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnn-Chatrin Linqvist Leonardsen
dc.contributor.authorStorflor, Aksel Didrik
dc.date.accessioned2021-11-23T17:41:46Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:6383539:46304389
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831110
dc.description.abstractIntroduksjon: Anestesisykepleiere jobber daglig i et høyteknologisk miljø. Det forventes at anestesipersonell kan yte høy kvalitet for praksis og samtidig følge med i utviklingen av trender. Verktøy blir kontinuerlig utviklet for å forbedre anestesipersonell sitt kliniske arbeid og bedre pasientsikkerheten. På norske sykehus blir det brukt verktøy som kalkulerer og grafisk fremstiller anestesidybde, men det er ikke gjennomført kvalitative studier rundt anestesisykepleieres erfaringer ved bruk av verktøyet. Hensikt: Oppgaven søkte å besvare problemstillingen: hvilke erfaringer har anestesisykepleiere med bruk av verktøy som kalkulerer og grafisk fremstiller anestesidybde under gjennomføring av generell anestesi. Metode: Studien hadde et kvalitativt design, med bruk av semistrukturerte individuelle intervjuer som metode. Fire anestesisykepleiere deltok. Kvalitativ innholdsanalyse ble brukt ved analyse av datamaterialet. Resultater: I analysen ble det identifisert to kategorier med tilhørende underkategorier: 1) Anestesisykepleierens teknologiske hverdag, med underkategoriene a) Innovativ teknologi skaper diskusjon b) Kompetanseheving gjennom bruk av verktøy c) Forsvarlig bruk av verktøyet 2) Balansert anestesi på pasientens vegne, med underkategoriene a) Nytt verktøy utfordrer justering av anestesidybde b) Optimalisert anestesi c) Anestesisykepleiers kompetanse trumfer innovativ teknologi Konklusjon: Anestesisykepleiere innehar en viktig klinisk kompetanse for vurdering av anestesidybde i en teknologisk hverdag. Verktøy som kalkulerer og grafisk fremstiller anestesidybde kunne fremme kunnskap, og optimalisere anestesidybde ved forsvarlig bruk. Det var likevel fortsatt få som brukte verktøyet aktivt i hverdagen.
dc.description.abstractIntroduction: Nurse anesthetists work in a highly technological environment. They are expected to provide a high quality of anesthesia care. At the same time, they are expected to keep up to date with new developments in the field of anesthesia that enhance clinical practice and improve patient safety. Tools that calculate and graphically display depth of anesthesia are used in Norwegian hospitals. However, there are currently no qualitative studies exploring nurse anesthetists´ experiences using the tool. Purpose: The thesis sought to answer the research question: What are nurse anesthetists´ experiences with tools that calculate and graphically display depth of anesthesia during general anesthesia. Method: The study had a qualitative design. Individual semi-structured interviews with four nurse anesthetists were conducted. The data collected was analyzed using qualitative content analysis. Results: Two categories and six subcategories were identified: 1) The technological everyday life of nurse anesthetists, with the subcategories a) Technological innovation creates discussion b) Competence development using the tool c) Proper use of the tool 2) Balancing anesthesia for the patient, with the subcategories a) New tool makes adjusting depth of anesthesia challenging b) Optimized anesthesia c) Nurse anesthetists’ competence wins over technological innovation Conclusion: Nurse anesthetists have an important clinical competence for assessing depth of anesthesia in a technological world. Tools that calculate and graphically display depth of anesthesia can promote knowledge and optimize depth of anesthesia with proper use. However, there are still few that use the tool actively in everyday life.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleAnestesisykepleiere sin erfaring med verktøy som kalkulerer og grafisk fremstiller anestesidybde under gjennomføring av generell anestesi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel