Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundling, Vibeke
dc.contributor.authorAndersen, Grete Helen
dc.date.accessioned2021-11-19T17:41:16Z
dc.date.available2021-11-19T17:41:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.usn:wiseflow:2103331:33803140
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830540
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn Kunnskapen om hvorfor pasienter oppsøker optiker er tidligere vært lite forsket på. Det å kunne ivareta pasientens synsbehov og øyehelse på best mulig måte, bør være optikerens mål for hver enkelt synsundersøkelse. Metoder Studien hadde et deskriptivt, tverrsnitt observasjons design. Data ble dannet gjennom kvantitativ og kvalitativ analyse av videoopptak fra 40 synsundersøkelser. VR-COPE ble benyttet for å kvantifisere optikerens grad av personorientering under synsundersøkelsen. Kvalitativ innholdsanalyse ble benyttet for å utforske og kategorisere hvorfor pasienter oppsøker optiker og hva optiker gir anbefalinger om. Videoopptakene ble observert og kodet med VR-COPE av to uavhengige forskere, og deretter ble forskjeller drøftet og koderen ble enige om konsensus for kodingen. Innholdet i anamnesen og siste fem minuttene av synsundersøkelsen ble også analysert med kvalitativ innholdsanalyse med hensyn til pasientens uttrykte behov og optikers uttrykte anbefalinger. Resultater Synsundersøkelsene ble foretatt av 11 optikere (6 kvinner), som foretok mellom 1-5 undersøkelser hver. Pasientene besto av lik andel kvinner og menn i alder 46-91 årFor VR-COPE hadde optikerne en gjennomsnittlig totalskår 71 av 90 poeng, med laveste skår 53 og høyeste 89. VR-COPE element 4.3 «Optikerens behandling er basert på hva pasienten sier» fikk en høy gjennomsnittskår på 9.5. Innholdsanalysen for pasienten behov består av hovedtemaene: Syn, symptomer og øyehelse. Innholdsanalysen for optikers anbefalinger består av: Syn, synsergonomi, oppfølging, synstatus og øyehelse. Nesten alle pasientene uttrykte et problem, behov eller ønske om optisk korreksjon. I alle tilfeller unntatt en anbefalte optikerne optisk korreksjon eller ga råd om dette. Optikerne ga råd, anbefalinger eller informasjon om øyehelse til 77.5% av pasientene, oppfølging til 72.5% av pasientene, synsstatus til 67.6% av pasientene og synsergonomi til 35% av pasientene. Konklusjon I denne studien ser det ut til at optikere lytter til sine pasienter og gir anbefalinger om de fleste behov som pasientene uttrykker i anamnesen. Ofte gis det også anbefalinger og råd utover det pasienten uttrykte som behov, i begynnelsen av synsundersøkelsen. VR-COPE indikerer at optikere er personsentrerte i sin kommunikasjon med pasienter. Nøkkelord Personorientert kommunikasjon, VR-COPE, kvalitativ innholdsanalyse, pasientens behov, optikers anbefalinger
dc.description.abstractBackground There have been little research why patients are visiting the optometrist. The optometrists aim should be to give the best eyecare possible for the patient. Aim The aim for this study is to find out if the optometrist give recommendations according to the patient needs, and if the optometrist is person-centered in the communication with their patients. Methods The study had a descriptive, cross sectional study observation design. Statistics are based on quantitative and qualitative analysis from 40 video recordings from visual examinations. Quantitative: VR-COPE – Optometrist person-centeredness – including list of problems. Qualitative content analysis: Explore patients expressions of needs and optometrists expressions of advice. The video recordings where observed and coded with VR-COPE by two independent scientists, and then made consensus of the code by discussion. The content of the anamnesis and the last five minutes where analyzed with the aim to find the patients needs and the optometrist recommendations. Results The eye exam where performed by 11 optometrists (6 women), each optometrist performed between 1-5 exams each. The patients where the same number of women and men in the age between 46-91 years old. The average sum score for VR-COPE where 71 of 90 possible points, with the range from 53 to 89. VR-Cope element 4.3 «The optometrist interventions are based on what patient says» achieved a high average score, 9.5. The qualitative content analysis of the patients needs consist of three mail themes: Vision, symptoms and eye health. The qualitative content analysis of the optometrist advice and recommendations consist of five themes: Vision, visual ergonomics, follow-up, visual status and eye health. Almost all patients expressed a problem, need or desire for an optical correction, and in all cases, except from one, recommended or gave the optometrist advice about optical correction. The optometrists gave recommendations or information about eye health to 77.5% of the patients, follow-ups to 72.5% of the patients, visual status to 67.6% of the patients and visual ergonomics to 35% of the patients. Conclusion Seemly this study showa that optometrist listen to their patients and give recommendations about the patients needs from the anamnesis. It is often given recommendations beyond the patients expressed needs. VR-COPE indicates that optometrists are person-centered in their communication with patients. Keywords Person-centered communication, VR-COPE, qualitative content analysis, patient needs, optometrists recommendations
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePasientens behov og optikers anbefalinger. Personorientert kommunikasjon i optometrisk praksis.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel