Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWikstøl, Eva Augestad
dc.contributor.authorEinarsen, Hege Dolven
dc.date.accessioned2021-10-29T09:19:10Z
dc.date.available2021-10-29T09:19:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7860-478-6
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826485
dc.description.abstractGrunnleggende ferdigheter, 2018-2021, har vært et samarbeid mellom Vestfold- og Telemark fylkeskommune (VTFK) og Universitet i Sørøst-Norge (USN). Det har vært satt inn ekstra ressurser til økt kompetanseheving for lærere som underviser i Vg1-klasser på tre ulike skoler i fylket for å styrke arbeidet med grunnleggende ferdigheter. Lærerne har hatt fast samarbeidstid hver uke, fått veiledning fra fagpersoner ved USN, deltatt på studietur og prosjektsamlinger på tvers av skolene med faglig innhold og rom for erfaringsdeling. Prosjektleder er ansatt sentralt i VFTK og har hatt det overordnede ansvaret for prosjektet, og prosjektet på den enkelte skole har blitt drevet av lærergruppene med støtte fra skoleledelsen. Følgeforskningen har hatt et kvalitativt design med intervjuer som den primære metode for datainnhenting. Elevgrupper og lærergrupper er intervjuet hvert av de tre årene, og skolelederne er intervjuet to ganger. I tillegg foreligger det noe skriftlig datamateriale i form av refleksjonsnotater og skriftlige intervjuer. Bestillingen til forskningen har vært å undersøke hvorvidt prosjektet har nådd sine delmål: a) Lærerne forstår hva begrepet grunnleggende ferdigheter innebærer i sine fag b) Lærerne endrer sin undervisningspraksis c) Det profesjonsfaglige fellesskapet blant lærerne styrkes d) Elevene utvikler sitt forhold til egen læring e) Elevene opplever økt motivasjon for læring f) Relasjonen mellom elever og lærere styrkes g) Elevene fullfører og består Vg1 i større grad (ikke en del av følgeforskningen/kvantitativ undersøkelse som VTFK gjør selv) Delmålene har vært styrende for utforming av forskningsspørsmålene i rapporten: Hva har fremmet elevenes forhold til egen læring og motivasjon for læring? Hva har fremmet elev-lærer relasjoner? Hva har fremmet lærernes undervisningspraksis, forståelse av grunnleggende ferdigheter og læring i profesjonsfellesskap? Følgende hovedfunn har framkommet av analysen: Elevenes motivasjon for egen læring kjennetegnes av opplevd mening og relevans i fagene, mestring, støtte og oppmuntring fra lærere og trygge klassemiljø. Elevers beskrivelser av gode relasjoner til lærere kjennetegnes av gjensidig respekt, rom for humor i relasjonen, lærere som bryr seg om hvordan elevene har det og læreres tilgjengelighet. Frivillig deltakelse i prosjektet øker engasjement og eierskap hos lærerne. Lærernes faste samarbeidstid har vært avgjørende for den faglige utviklingen av prosjektet og for etablering av trygge klassemiljø. Organiseringen av prosjektet har bidratt med støttestrukturer som har styrket lærernes arbeid. Lærerne har utvidet sin forståelse av grunnleggende ferdigheter og videreutviklet sin undervisningspraksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;79
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectgrunnleggende ferdigheteren_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.titleGrunnleggende ferdigheter i videregående opplæring : Prosjekt 2018-2021. Sluttrapporten_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber42en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/