Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBaldacchino, Martina Helene
dc.contributor.authorNygard, Stian
dc.contributor.editorSørebø, Øystein
dc.date.accessioned2021-10-04T12:22:26Z
dc.date.available2021-10-04T12:22:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787490
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke hvilke endringer digitaliseringen har gjort med rollen til regnskapsmedarbeideren frem til i dag, og hvilke endringer som kan forventes i fremtiden. Regnskapsbransjen har de siste årene stått overfor store endringer som følger av digitaliseringen. Flere arbeidsoppgaver har blitt automatiserte og regnskapssystemer har blitt skybaserte. Det er imidlertid ikke gitt at regnskapsmedarbeiderens arbeidsoppgaver forsvinner, men at arbeidsoppgavene endres og gir regnskapsmedarbeiderne en ny rolle. Regnskapsmedarbeiderens evne til endring vil være en sentral faktor for å fortsette å være levedyktige og for å skape ny verdi for kundene. Videre vil denne studien belyse sentrale elementer om hvordan digitalisering har endret regnskapsmedarbeiderens rolle og hvilke endringer som kan forventes i fremtiden. Basert på litteratur og tidligere forskning på regnskapsbransjen, har vi gjennomført en kvalitativ studie. Det ble utformet en intervjuguide for å teste den utarbeidede teoretiske proposisjonen. Dette for å avkrefte eller bekrefte våre forutinntatte antakelser. I tillegg var det hensiktsmessig å få informantenes synspunkter på temaet. Idet de både har erfart hvilke forandringer digitaliseringen har gjort med deres rolle frem til nå, i tillegg til å ha en intern oppfatning på hva deres fremtidige rolle vil bli. Totalt ble det gjort ti dybdeintervjuer med regnskapsmedarbeidere i Norge. Den innsamlede dataen ble knyttet opp mot det teoretiske grunnlaget, deretter ble funnene analysert og diskutert opp mot forskningsspørsmålene. Resultatene i denne studien viser at digitaliseringen har endret store deler av regnskapsmedarbeiderens rolle. Mange av de manuelle arbeidsoppgavene har blitt automatiserte. I tillegg har kundene fått tilgang til egne regnskapssystemer, hvor de utfører mange av de regnskapstekniske oppgavene selv. Dermed er kundens behov endret. Arbeidsoppgavene består nå av rådgivning, kontroll, analyser og bedriftsøkonomisk forståelse av kunden. Det å finne de løsningene som er tilpasset kunden har blitt viktigere, altså har kunderelasjonen fått en ny og viktigere verdi. Når det kommer til den fremtidige rollen til regnskapsmedarbeideren, er det derimot vanskelig å si hvordan denne blir. Av erfaring kan digitaliseringen endre mye på kort tid, og det er regnskapsmedarbeiderne forberedt på. Rådgivnings- og kontrollrollen vil bli viktigere i tiden fremover.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the changes digitalization has made to the role of the accounting coworker until today, and the changes that can be expected in the future. In recent years, the accounting industry has faced major changes as a result of the digitalization. Several tasks have been automated and accounting systems have become cloud-based. On the other hand, it is not given that the accounting coworker's tasks disappear, but that the tasks change and give the accounting coworker a new role. The accounting coworker's ability to change will be a key factor in continuing to be viable, and in creating new value for customers. Furthermore, this study will explain key elements of how digitalization has changed the role of the accounting coworker and what changes can be expected in the future. Based on literature and previous research in the accounting industry, we have conducted a qualitative study. An interview guide was designed to test the prepared theoretical proposition. This is to deny or confirm our preconceived notions. In addition, it was appropriate to get informative views on the topic. As the accounting coworker have both experienced what changes digitalization has made to their role up to now, and additionally have an internal understanding of what their future role will be. A total of ten in-depth interviews were conducted with accounting coworkers in Norway. The collected data was linked to the theoretical basis, the findings were analyzed and discussed against the research questions. The results of this study show that digitalization has changed much of the accounting coworker's role. Many of the manual work tasks have been automated. In addition, customers have gained access to their own accounting systems, where they perform many of the accounting tasks themselves. Thus, the customer's needs have changed. The tasks have now become in the form of consulting, control, analyzing and business understanding of the customers. Finding the right solution for the customer needs has become more important. Thus, the customer relationship has gained a new and more important value. When it comes to the future role of the accounting coworker, however, it is difficult to say how it will be. From experience, digitalization can change a lot in a short time and the accounting coworker is prepared for that. The consulting and control role will become more important in the future.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleRegnskap og digitalisering: Hva skjer med regnskapsmedarbeiderens rolle? En kvalitativ studie av regnskapsmedarbeidere i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright the Author(s)en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel