Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSeppo Leminen
dc.contributor.authorHovet, Merete Elisabeth
dc.date.accessioned2021-09-27T16:12:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613763:44314783
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783831
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStatlige universiteter og høyskoler er finansiert via den norske finansieringsmodellen og Kunnskapsdepartementet (KD) stiller krav til at studieprogram skal være bærekraftige. Normen for bærekraftige studieprogram er satt til tyve uteksaminerte kandidater per år. Denne studiene ble inspirert at et innovativt fagmiljø hvor bachelor- og masterutdanningene som ikke er bærekraftige sett ut i fra normen satt av KD. Med bakgrunn i dette ser denne studien på muligheter for bruk av levende laboratorier til å gjøre studieprogram som sliter med lav rekruttering og lavt antall uteksaminerte kandidater mer bærekraftig. Den teoretiske tilnærmingen avdekket at levende laboratorier ikke var brukt i denne settingen tidligere. Det teoretiske rammeverket er dannet på grunnlag av tidligere forskning på levende laboratorier. Det er fokusert på en teoretisk forståelse av konseptet levende laboratorier og hvordan dette kan benyttes for å bidra til å gjøre studieprogram mer bærekraftige. Innsikt i roller, suksessfaktorer, stakeholdere og bruk av levende laboratorier i offentlig sektor danner grunnlaget for den teoretiske tilnærmingen. Målet for denne studien er å organisere et levende laboratorie som har til hensikt å gjøre studieprogram mer bærekraftige ved hjelp av rekruttering og programutvikling. Gjennom en kvalitativ metode, enkelt casedesign med flere analyseenheter, ble det hentet inn data gjennom intervjuer. Alle respondentene hadde kjennskap til programutvikling og rekruttering, men ingen hadde kjennskap til levende laboratorier. Informasjonen fra analyseenhetene ga grunnlag for en omfattende analyse hvor programmets interne og ekstern stakeholdere ble funnet og det ble identifisert muligheter og begrensinger i forhold til stakeholdere og bærekraftige program. Gjennom studien ble det gjort funn som tyder på at det er faktorer som vanskeliggjør en bruk av levende laboratorier i programutvikling og rekruttering av studenter. “Vi har jo hatt bedrifter som kommer og banker på døra og gjerne vil bli med og det er jo utrolig, men det er nok vi som må bli litt mer strukturerte der da, men igjen så er det den tiden som ikke strekker helt til.” (Deltager E, 2021) Studien funn er i overenstemmelse med tidligere forskning når det gjelder faktorer som kan påvirke utfallet av en eventuell organisering av et levende laboratoria i offentlig sektor.
dc.description.abstractNorwegian public universities and colleges are funded by the government, and the Ministry of Education and Research (KD) requires that study programs should be sustainable to get funds. The norm for sustainable study programs given by KD is among other a minimum number of twenty graduate candidates per year. This thesis was inspired by an innovative professional environment where the bachelor's and master's educations were not sustainable according to the KD`s norm. This thesis looks at opportunities to use living labs to help study programs that struggle with low recruitment and low numbers of graduates more sustainable. The theoretical framework was formed based on previous research on living labs, and it revealed that living labs had not been used in this setting before. The focus is on a theoretical understanding of the concept of living labs and how this can be used to make study programs more sustainable. Insight into roles, success factors, stakeholders, and the use of living labs in public sectors form the basis of the theoretical approach. The aim is to organize a living lab with the intention to make a study program more sustainable through recruitment and program development. Through a qualitative method, simple case design with several analysis units, data was obtained through interviews. All respondents knew about program development and recruitment, but none knew the concept of living labs. The information from the analysis units provided the basis for a comprehensive analysis of the program's internal and external stakeholders, and the opportunities and limitations were identified concerning stakeholders and sustainable programs. The results indicated that there were factors that could make it difficult to use living labs to make study programs more sustainable. “We have had companies coming and knocking on the door and want to join, and it is incredible, but it is probably us who must be a little more structured, but again it is the lack of time that stops it.” (Participant E, 2021) The thesis findings are in line with previous research regarding factors that may affect a possible organization of a living lab in the public sector.
dc.languageeng
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleA study of sustainable portfolio development -The use of a living lab to develop study programs
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel