Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrode Djuve Fimreite
dc.contributor.authorAcet, Merve
dc.contributor.authorHide, Madeleine Hauge
dc.date.accessioned2021-09-27T16:12:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613763:43312834
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783826
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å forske på effekten økt oppfattet kvalitet i en gitt kategori og økt objektiv kunnskap har på valget mellom private og nasjonale merker. På bakgrunn av dette var det også interessant å finne ut hva slags effekt konsumsituasjonen hadde på forholdet mellom økt oppfattet kvalitet og valget, og økt objektiv kunnskap og valget. Ønsket var å undersøke private merker i norsk dagligvarehandel, og hva som kunne være effekten på valget til konsumentene når de skal velge mellom nasjonale og private merker. I denne masteravhandlingen er det samlet inn data fra 445 respondenter, og distribusjonen skjedde via en online undersøkelse. Etter datarensing ble antallet respondenter redusert til 338. Denne studien tok for seg to ulike produktkategorier, flaskevann og pølser. Begge produktkategoriene ble presentert i spørreskjemaet og respondenten skulle velge mellom et nasjonalt eller et privat merke i hver av produktkategoriene. Videre ble konsumsituasjonene presentert, der det ene valget skjedde i offentlig konsum og det andre i privat konsum. Funnene fra denne studien viser at økende grad av oppfattet kvalitet i produktkategoriene flaskevann og pølser, øker sannsynligheten for at respondentene velger nasjonale merker fremfor private merker. Videre indikerer resultatene at dersom objektiv kunnskap øker i produktkategorien flaskevann, reduseres sannsynligheten for å velge nasjonale merker og sannsynligheten øker for at respondentene velger private merker. Til slutt viser resultatet at konsumsituasjonen ikke har en effekt på forholdet mellom oppfattet kvalitet og valget, og objektiv kunnskap og valget. Nøkkelbegreper; private merker, nasjonale merker, oppfattet kvalitet, produktkategori, objektiv kunnskap og konsumsituasjon.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePrivate merker i norsk dagligvarehandel
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel