Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFagerstrøm, Asle
dc.contributor.authorMedgard, Stine Knutsdotter
dc.contributor.authorSøndreli, Astrid
dc.date.accessioned2021-09-27T16:12:32Z
dc.date.available2021-09-27T16:12:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2613763:44056027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2783822
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDelingsøkonomi har i stor grad endret måten vi konsumerer varer og tjenester, men det finnes fortsatt begrenset forskning når det kommer til forbrukerens adopsjon, og da spesielt i forhold til holdning og intensjon til å bruke delingstjenestene. For å redusere den manglende forskningen på dette området søker vår studie å utforske forbrukeres adopsjon av konseptet Finn Torget og deres mobilapp ved å diskutere det opp mot ulike holdningsteorier. Den nye konseptuelle modellen presentert i denne studien vil med dette bestå av en kombinasjon av modellene hentet fra holdningsteoriene Theory of Trying (TT) og Technology Acceptance Model (TAM). Avhandlingen vil i tillegg til eksisterende litteratur bidra til innsikt i forbrukeradferd innenfor delingsøkonomi, samt holdninger til adopsjon av teknologiske delingstjenester. Problemstilling er utformet på følgende måte: Hvilke drivere påvirker forbrukerens holdning og intensjon til å bruke delingstjenesten (konseptet og mobilappen) Finn Torget? Avhandlingen har en kvantitativ tilnærming som tar utgangspunkt i å teste ulike hypoteser med formål om å avdekke holdninger og intensjonen forbrukere har til å prøve konseptet Finn Torget, samt hvilke holdninger de har til Finn Torget sin teknologi (mobilapp). Dataene ble samlet inn gjennom en anonym spørreundersøkelse bestående av en rekke spørsmål utformet med positive, nøytrale og negative vurderinger, som ble delt via sosiale medier via Facebook og LinkedIn. Totalt deltok 321 respondenter i undersøkelsen, hvor 124 av disse respondentene passet utvalgsrammen vi hadde satt for denne studien. Resultatene antyder at holdning til å prøve konseptet Finn Torget, hyppighet av tidligere bruk av konseptet Finn Toget, og holdning til å prøve Finn Torget sin mobilapp har positiv betydning når det kommer til intensjonen om å prøve konseptet Finn Torget. Videre viser resultatene at opplevd nytteverdi og brukervennlighet av Finn Torget sin mobilapp positivt påvirker hverandre, samt at disse variablene sammen med sosial norm påvirker holdning til Finn Torget sin mobilapp.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDelingsøkonomi – holdning til delingstjenester
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel