Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZiaul Haque Munim
dc.contributor.authorGaard, Andreas
dc.date.accessioned2021-09-02T16:12:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2543716:41805463
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772672
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Den globale oljeetterspørselen er avtagende, samtidig som fornybare energikilder er forventet å vokse kraftig frem mot 2030. Redere som tidligere har fokusert utelukkende på olje- og gassindustrien, har nå fått øynene opp for offshore vindindustrien. Hensikten med denne masteroppgaven er å estimere det globale behovet for skip innenfor offshore vind frem mot 2030, i tillegg til å oppdatere Seabrokers Chartering på markedssegmentet ettersom de vurderer å satse innen offshore vind. De nødvendige historiske dataene er hentet fra et rådata-sett og behandlet. Prognoser på fremtidig installert effekt i megawatt og antall turbiner fra et av de ledende analyseselskapene er brukt som grunnlag for denne oppgaven. To ulike metoder for å estimere det fremtidige behovet for fartøy er brukt. For "Service Operation Vessels" blir en regresjonsapplikasjon i Matlab brukt. Ulike regresjonsmetoder er sammenlignet og de to beste blir brukt for å estimere det fremtidige behovet. Til tross for lite tilgjengelig historiske data er estimatene gode, målt ved hjelp av statistiske forklaringsvariabler. Behovet for "SOV-er" er ventet å øke fra 42 i 2021 til 140 i 2030. For installasjonsfartøy, forsyningsskip og ankerhåndteringsskip er er annen metode brukt, grunnet forskjeller i tilgjengelig data. For disse fartøystypene er behovet regnet ut ved hjelp av gjennomsnittlige installasjonstider, estimert installert effekt og utnyttelsesfaktorer. Det er forventet at behovet for vindturbininstallasjonsskip vil øke fra 33 i 2021 til 53 i 2030 og behovet for fundamentinstalllasjonsskip vil øke fra 16 til 23 i den samme perioden. Behovet for forsyningsskip og ankerhåndteringsskip er kalkulert i fartøysår da disse skipstypene beveger seg mellom oljeindustrien og vindindustrien. Behovet for forsyningsskip er forventet å øke fra 11 år i 2021 til 13 år i 2030. Behovet for ankerhåndteringsskip er forventet å øke fra 1 år til 15 år i den samme tidsperioden.
dc.description.abstractAbstract As the global demand for oil is expected to decrease, renewable energy sources are expected to grow rapidly towards 2030. Vessel owners who have had their sole focus on the oil and gas industry now turn their attention towards the offshore wind segment. The aim of this study is to forecasts the demand for different vessel types within the offshore wind segment towards 2030, as well as providing valuable market knowledge to Seabrokers Chartering as they consider to enter the offshore wind segment. The required historical data are extracted from a raw dataset, and processed as necessary. Forecasts on installed capacity of offshore wind in MW and number of turbines from a leading market research firms are used as a basis for the vessel forecasts. Two different methods are used to forecast the need for vessels. For the service operation vessels forecast a regression learner app in Matlab is used. Different regression models are compared and the two best performing models based on statistical metrics are used to predict the future demand for vessels. Despite the low amount of historical data available the forecasting results are promising. The global demand for SOVs are expected to grow from 42 in 2021 to 140 in 2030. For installation vessels, platform supply vessels and anchor handling tug supply vessels another method is used due to differences in available data. For these vessel types the demands are calculated based on average installation times, expected installed capacity and vessel utilization factors. It is expected that the need for wind turbine installation vessels will grow from 33 in 2021 to 53 in 2030, and the need for foundation installation vessels will grow from 16 vessels to 23 in the same period. The platform supply vessels and anchor handling tug supply vessels are calculated in vessel-years, since these vessel types move between the oil and gas segment and the offshore wind segment. The demand for AHTS vessels is expected to grow from 1 year in 2021 to 15 years in 2030, and the demand for PSVs is expected to grow from 11 years in 2021 to 13 years in 2030.
dc.languageeng
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOffshore Wind Vessel Forecast towards 2030
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel