Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGezelius, Stig Strandli
dc.contributor.authorAndersen, Linda
dc.date.accessioned2021-08-31T16:12:24Z
dc.date.available2021-08-31T16:12:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2498332:40655155
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2772030
dc.description.abstractDen vertikale kjønnsskjevheten i norsk universitets- og høyskolesektor (UH-sektor) er påfallende med tanke på at flertallet av studenter er kvinner. Denne oppgaven har som mål å undersøke kvinners opplevelse av et norsk akademisk karriereløp. Den lave andelen kvinner i akademiske toppstillinger er ofte forklart med strukturelle trekk og usynlige barrierer. Fokuset er ikke lenger på kvinnene selv, men på det akademiske karrieresystemet. Hvilke hindringer som påvirker kvinners karrierevalg innen akademia er godt dokumentert både i norsk og nordisk kontekst. Med et kjønnsperspektiv ser oppgaven nærmere på målsettingen om et professorat innen realfagene, samt kritiske ressurser og eventuelle barrierer som erfares under karriereløpet. Oppgaven er basert på en intervjuundersøkelse blant kvinnelige akademiske ansatte ved et norsk universitet. Kvinnene arbeider innen fagområder hvor menn er i flertall. Utvalget som er brukt ses som egnet til å besvare studiens forskningsspørsmål. Hvordan kvinnene opplever et norsk akademia ses i sammenheng med deres personlige måloppnåelse, deres opplevelse av barrierer og om de er relatert til kjønn, samt hvilke strategier de har brukt på sin karrierevei. Gjennom en kvalitativ studie bygget på personlige intervjuer, identifiserte jeg motivasjoner, personlige egenskaper og kritiske ressurser. Analysen viste at informantene fremhevet tre idealtypiske motivasjoner som det akademiske systemet tilfredsstilte: å klatre nivåer, meningssøking og selvrealisering. Utholdenhet, ha struktur i hverdagen og være selvsikker i tillegg til gode samarbeidsevner var personlige egenskaper som kvinnene tok i bruk i møte med sin akademiske karriere. Tid og finansiering står helt sentralt som mulige barrierer og viktige ressurser underveis i karriereløpet. Analysen identifiserer et akademia som ikke overskygges av kjønn som kategori, men som setter den individuelle kompetansen høyt - uavhengig av kjønn.
dc.description.abstractThe vertical gender imbalance in the Norwegian university and college sector is surprising considering that the majority of students are women. This thesis aims to examine women's experience of a Norwegian academic career. The low proportion of women in top academic positions is often explained by structural features and invisible barriers. The focus is no longer on the women themselves, but on the academic career system. The obstacles that affect women's career choices in academia are well documented in both the Norwegian and Nordic contexts. With a gender perspective, a closer look is taken at the goal of a professorship in the sciences, as well as critical resources and any barriers that are experienced during the career. The thesis is based on an interview survey among female academic staff at a Norwegian university. The women work in subject areas where men are in the majority. The sample used is seen as suited to answer the study's research questions. How women experience a Norwegian academy is seen in connection with their personal goal achievement, their experience of barriers and whether they are related to gender, as well as what strategies they have used in their career path. Through a qualitative study based on personal interviews, I identified motivations, personal qualities and critical resources. The analysis showed that the informants highlighted three ideal-typical motivations that the academic system satisfied: climbing levels, seeking meaning and self-realization. Perseverance, having structure in everyday life and being confident in addition to good collaboration skills were personal qualities that the women used in the face of their academic careers. Time and financing are central as possible barriers and important resources during the career. The analysis identifies an academy that is not overshadowed by gender as a category, but which values individual competence highly - regardless of gender.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKvinners karriereveier i akademia. Opplevelser og strategier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel