dc.description.abstract | Bakgrunn: Fysisk inaktivitet og sedat tid blir regnet som den fjerde største risikofaktoren for ikke-smittsomme sykdommer og tidlig død. Fysisk aktivitet har blitt bevis å ha en positiv effekt på en rekke helseindikasjoner. Likevel er det veldig få ungdommer i dag som klarer å leve opp til anbefalingene for fysisk aktivitet. Som en intervensjon for å bidra til at barn og ungdom når anbefalingene til fysisk aktivitet har Vestfold og Telemark fylkeskommune startet intervensjonsprosjektet Liv og Røre, som går ut på fysisk aktiv læring.
Målet med studien: Målet med denne studien var å få et innblikk i hvordan fysisk aktiv læring i norskfaget i en 10. klasse gjennomføres med tanke på innhold, organisering, og aktivitetsnivå, og i hvilken grad elevene deltok i læringsaktivitetene.
Metode: Denne studien benytter seg av et prospektivt observasjonelt design. Utvalget besto av en 10. klasse på 24 elever, 13 jenter og 11 gutter, og en lærer. For å registrere innhold, organisering og deltagelse ble det benyttet et strukturert observasjonsskjema, og for å måle fysisk aktivitetsnivå ble det benyttet akselerometer av typen Actigrapgh GT9x Link. Det ble foretatt fire observasjoner av forskjellige fysisk aktive læringsøkter med objektiv måling av fysisk aktivitet. Hver økt hadde en varighet på 20 minutter.
Resultater: Elevene tilbragte i gjennomsnitt 13,54% av 20 minutter i MVPA, noe som tilsier 2,70 minutter. I gjennomsnitt tilbrakte de 67% av øktene i sedat tid, dette tilsier 13,41 minutter. Jentene var signifikant mer sedate enn guttene (p=0,004), ellers var det lite kjønnsforskjeller. Tre av øktene inneholdt stafetter og en økt inneholdt stikkball. Alle aktivitetene var konkurransebaserte og tre av øktene var samarbeidsbaserte. I løpet av fire økter var elevene innom fysiologiske trekk som kondisjon, hurtighet, spenst, koordinasjon, styrke, reaksjon og stabilitet. Elevdeltakelsen ble observert som høy i alle de fire øktene.
Konklusjon: Aktivitetsnivået i disse fire FAL øktene var lav. Aktivitetene var konkurranse- og samarbeidsbaserte og tilbydde et bredt utvalg av fysiologiske kvaliteter. Elevenes deltakelse i læringsaktivitetene var å regne som høy.
Nøkkelord: Fysisk aktivitet, Fysisk aktivitetsnivå, Aktiviteter, Fysisk aktiv læring, Akselerometer, Observasjon, Ungdom | |