Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBratland-Sanda, Solfrid
dc.contributor.advisorJohansen, Jan-Michael
dc.contributor.authorSchutte, Kjartan van der Iest
dc.date.accessioned2021-07-06T16:12:17Z
dc.date.available2021-07-06T16:12:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2575486:42385669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763625
dc.description.abstractFormål: Formålet med studien var å kartlegge energiforbruk og intensitet under en VR økt, og om VR-spilling kan brukes som en aktivitet for å imøtekomme de nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet fra Helsedirektoratet. Metode: Utvalget bestod av 8 deltakere, 6 mannlige og 2 kvinnelige deltakere. Alle deltakere gjennomførte en VO2maks test, en enkel synsundersøkelse og en 30 minutters økt med VR-spillet Beat saber på selvvalgt vanskelighetsgrad. Vanskelighetsgraden var inndelt i normal-hard, hard-ekspert og ekspert-ekspert+. Under spill økten ble det målt VO2 og hjertefrekvens. Ut ifra målingene ble det regnet ut Kcal/min, Kcal totalt for VR økta og metabolsk ekvivalent (MET). Resultat: Studien fant at gjennomsnittlig Kcal/min forbrukt under økta var 6,2 ± 2,1, gjennomsnittlig totalt energiforbruk for økta var 185,2 ± 63,2 Kcal, og gjennomsnittlig MET for økta var 3,8 ± 1,0. For vanskelighetsgrad normal-hard (n=8) var gjennomsnittlig Kcal/min 5,9 ± 0,2, gjennomsnittlig Kcal totalt 178,5 ± 5,3 og gjennomsnittlig MET 3,4 ± 0,01 gjennom økta. For vanskelighetsgrad hard-ekspert (n=8) var gjennomsnittlig Kcal/min 4,5 ± 1,8, gjennomsnittlig Kcal totalt 135,6 ± 53,8 og gjennomsnittlig MET 3,1 ± 0,7. For vanskelighetsgraden ekspert-ekspert+ (n=8) var gjennomsnittlig Kcal/min 7,9 ± 1,8, gjennomsnittlig Kcal totalt 239,1 ± 54,7 og gjennomsnittlig MET 4,6 ± 1,0. Konklusjon: Denne studien tyder på at VR-spilling på spillet Beat saber ga stor individuell variasjon i energiforbruk, hvor spill på høyeste vanskelighetsgrad ga høyest energiforbruk og intensitetsnivå. Intensitets nivå målt i MET lå på lett intensitet på de laveste vanskelighets-gradene og moderat intensitet på høyeste vanskelighetsgrad. VR-spilling på de høyeste vanskelighets-gradene er dermed fysisk aktivitet som kan bidra til å imøtekomme de nasjonale anbefalingene for fysisk aktivitet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVR og Fysisk aktivitet - Energiforbruk og intensitet under en økt med VR-spill
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel