Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchmidt, Sabrina Krogh
dc.contributor.advisorBratland-Sanda, Solfrid
dc.contributor.authorRuud, Andrea
dc.date.accessioned2021-07-02T16:12:15Z
dc.date.available2021-07-02T16:12:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2575486:42385678
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2763229
dc.descriptionDenne oppgaven er ikke tilgjengelig i fulltekst
dc.description.abstractBakgrunn: Med bakgrunn i at fysisk aktiv læring er mer krevende å gjennomføre på ungdomsskole blir målet å undersøke hvordan fysisk aktiv læring kan gjennomføres i norskfaget i 10 klasse. Fysisk aktiv læring benyttes med stort hell i barneskole, men er mer krevende i ungdomsskole. Mål: Min første problemstilling er ”hvilke overveielser gjør læreren seg når fysisk aktiv læring skal integreres i norskfaget?”. Min andre problemstilling er ”hva opplever lærer som muligheter og begrensninger med fysisk aktiv læring i norskfaget?”. Min tredje problemstilling er ”hva skjer i FAL i norskfaget, og hvordan støtter det opp under læring?”. Metode: Studien er kvalitativ, og for å svare på problemstilling skal det kombineres observasjon med intervju. Resultater: Overveielser fra informantens synspunkt handler om at fysisk aktiv læring skal være enkelt (å lage opplegg og å gjennomføre), det skal være basert på repetisjon, ikke tidkrevende og det skal være mulighet for å organisere elver i grupper. Det informant opplever som muligheter i fysisk aktiv læring er at det skaper variasjon, motivasjon og mestring for elevene. Fysisk aktiv læring har gitt mulighet til å skape et trygt klassemiljø basert på samhandling og samarbeid mellom elever. Det informant opplever som begrensninger i fysisk aktiv læring er at det kan være tidkrevende å lage opplegg, som er tilpasset alle elevene. Elever er forskjellige, og enkelte synes gym/fysisk aktivitet er krevende, enkelte synes at repetisjonsopplegg blir kjedelige og enkelte har lese-, og lærevansker som gjør det vanskelig å delta. Diskusjon: Sentrale elementer som informant fortalte om, deriblant erfaringer, repetisjon og valg av aktivitet basert på hva elevene foretrekker blir drøftet opp mot John Dewey sin erfaringslære, det å bygge på tidligere erfaringer og elevsentrert undervisning. Sentrale elementer som informant beskrev og som ble observert var valg av aktivitet, tilpasninger for enkeltelevene blir drøftet opp mot Ryan & Deci’s ”Selvbestemmelsesteorien” om rollen som ”den støttende lærer. Konklusjon: Overveielser handlet om at fysisk aktiv læring skal være enkelt, være basert på repetisjon, ikke tidkrevende, og mulighet for å organisere elever i grupper. Muligheter knyttet til FAL handlet om at det skal hovedsakelig være variasjon, skape mulighet for mestring og motivasjon og det skal være gøy og åpne opp for samarbeid. Begrensninger knyttet til fysisk aktiv læring handlet om at det kan være tidkrevende, og vanskelig å møte de forskjellige elevene og deres behov. Det som skjer i en økt med fysisk aktiv læring i norsk er repetisjon, gruppearbeid og løping. Det er vanskelig å vite om elevene har læringsutbytte etter gjennomført fysisk aktiv læring i norskfaget.
dc.description.abstractBackground: With knowledge of that physical active teaching is more demanding to implement in the middle school, the goal is to research how physical active teaching can be implemented in the 10th grade Norwegian subject. Physical active learning is used with much success in the elementary school but is more demanding in the middle school. Aim:. My first research issue is then; “what considerations do the teacher make when physical active teaching is integrated into the Norwegian subject?”. My second research issue is; “what does the teacher see as opportunities and limitations with physical active teaching in the Norwegian subject?”. My third research issue is “what happens when using PA learning in the Norwegian subject, and how does that support the student’s learning. Methods: The study is qualitative, and to answer my research questions I will combine observation with interview. Findings: Considerations from the teacher’s point of view, is that it should be easy to make session plans and for the students to accomplish the task when integrating physical active teaching in the Norwegian subject. There should be repetition so that the students can use previously learned knowledge about the subject. It should not be time consuming, and it should be possible to organize students in groups. Teachers experience opportunities in physical active teaching like variation for the students and creation of a sense of mastery and motivation. It has made opportunities to create a safe class environment based on cooperation among the students. The teachers experience that the limitations in physical active teaching can be that it is time consuming and trying to include all students. Students are different, and some feel that physical activity is demanding, and others find repetition boring. Some students have reading and learning difficulties which makes it hard to participate. Discussion: Central elements that teachers informed about, like experiences, repetition and choices of activities based on what the students prefer, are discussed with theory from John Dewey’s experience teaching, that to work on the foundation of earlier experience and student-centred education. Central elements that the teachers described and were observed, was choices of activity and adaptions for single students is discussed with theory from Ryan & Deci’s self determination theory regarding the role of “the supportive teacher”. Conclusion: Considerations were made regarding simplicity, repetition, non-time consuming and organization of students in groups. Opportunities were based on the possibility of repetition, creation of a sense of mastery and motivation, and a sense of fun in cooperation. Limitations were based on the time-consuming planning process, and difficulties of meeting the needs of all different students and their needs. Lessons, using physical active learning, is based on repetition work, students being organized into groups and mostly running as the physical activity. It is difficult to know if the students have any “learning outcome” after session.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEn lystbetont, alternativ læringsressurs som har eleven i fokus
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel