Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDancus, Adriana Margareta
dc.contributor.authorNæss, Wendy Byvold
dc.date.accessioned2021-05-27T16:12:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.usn:wiseflow:2168140:34814011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2756733
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven blir tegneserieromanens vei inn i klasserommet tråkket opp. Gjennom oppgaven søker jeg å finne svar på følgende overordnede problemstilling: Hvilket potensial ligger det i å lese og arbeide med tegneserieromaner i klasserommet? Oppgavens første del består av en kort historisk introduksjon til tegneserier, presentasjon av tegneserieteori, mine metodevalg og en egenutviklet modell for analyse av tegneserier. Tegneserieteorien omfatter bidrag fra blant annet Scott McCloud, Will Eisner, Thierry Groensteen og Karin Kukkonen, mens metodedelen og analysemodellen tar utgangspunkt i Wolfgang Isers teorier om tekstens tomrom, samt Igor A. Richards forslag til litteraturarbeid og Anne-Kari Skarðhamars lagdeling for nykritisk nærlesing. Analysemodellen har jeg utviklet for å sette analytiske og erfaringsbaserte tilnærminger til tekst i dialog, og som et ledd i å besvare avhandlingens underordnede problemstilling: Hvordan kan erfaringsbaserte og analytiske tilnærminger til tekst settes i dialog og utvikle elevers tekstkompetanse? Tegneserieteori er satt i system gjennom analysen av Anja Dahle Øverbyes tegneserieroman Hundedagar. Analysen viser hvordan leseren både kan distansere seg fra teksten gjennom analytisk perspektiv, men også hvordan tegneseriemediet inviterer leseren inn som aktiv medskaper i og mellom rutene gjennom en erfaringsbasert tilnærming. Oppgavens teori-, metode- og analysedel får frem tegneseriemediets kompleksitet, samtidig som de skaper et viktig grunnlag for den videre diskusjonen av oppgavens problemstilling. Videre i avhandlingen begrunnes det hvorfor tegneserieromanen bør få slippe inn i klasserommet, hvordan den kan brukes inn mot skolens danningsoppdrag og for å utvikle elevenes visuelle og emosjonelle tekstkompetanse. Tegneseriemediets egenart og kombinasjon av tekst og bilde gir svært gode muligheter for arbeid med å utvikle elevene – både på det norskfaglige og det personlige plan.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSlipp tegneserieromanen inn!
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel