Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTobias Harding.
dc.contributor.authorBjørkheim, Terje
dc.date.accessioned2021-05-09T16:13:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.usn:wiseflow:2101486:33764563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2754454
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne oppgaven har jeg analysert et utvalg fra tre plateutgivelser fra Kirkelig Kulturverksted (KKV) fra tre ulike tiår. I tillegg har jeg analysert materiale som er relatert til KKVs virksomhet, i form av medie- og kringkastingsmateriale. Målet med analysen er å undersøke om dette materialet kan si noe om KKVs betydning i norsk offentlighet. Det teoretiske rammeverket for analysen er multimodal diskursanalyse og kritisk diskursanalyse. Innspillingene består av ulike typer tekster; tale, skrift, bilde og lyd. Dette innebærer et fokus på språk og formspråk i materialet som er analysert. Hovedfokuset i oppgaven er rettet mot analysene av et utvalg låter fra tre plateutgivelser. Videre blir avisomtaler relatert til disse også analysert. På grunn av oppgavens omfang har jeg analysert et utvalg av låter fra utgivelsene. Analyseresultatene blir sett i lys av kulturteoretiske og kultursosiologiske perspektiver i drøftingsdelen. Hovedfunnet er at KKV befinner seg i en forhandlingsposisjon i en hegemonisk beskrivelse av offentligheten. Fra et kultursosiologisk ståsted, kan KKV passe inn som en «maverick» i kulturfeltet som er en del av norsk offentlighet. KKV omtaler seg selv som en virksomhet som startet som «en rebell innen kirken», og denne oppgaven finner at dette kan stemme ut ifra materialet som er analysert og hvordan dette passer inn i vitenskapelig teori.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«I begynnelsen var ordet…» En diskursanalyse av Kirkelig Kulturverksteds musikkvirksomhet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel