Show simple item record

dc.contributor.authorHals, Ingunn
dc.date.accessioned2021-04-07T12:45:55Z
dc.date.available2021-04-07T12:45:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2736658
dc.description.abstractBakgrunn: Frafall fra videregående skole har store konsekvenser både på et individuelt og et samfunnsmessig plan. Psykiske helseproblemer pekes på som en av de mest sentrale årsakene til at unge ikke fullfører videregående utdanning. Forskning som omhandler hva som hjelper når det gjelder å styrke unges deltakelse i videregående skole, viser til viktigheten av støttende relasjoner til fagpersoner og at tjenestene er fleksible og tar hensyn til den enkelte persons ønsker og behov. Hensikt: Hensikten med denne studien er å få innsikt i fagpersoners subjektive erfaringer med hva som kan styrke unges deltakelse i videregående opplæring. Den søker også å få kunnskap om faktorer som bidrar til å tilrettelegge for og som hindrer fagpersonene i dette arbeidet. Metodologi: Dette er en kvalitativ studie med et deskriptivt og eksplorerende design. Den har en hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. Dataene er samlet inn ved hjelp av semistrukturerte enkeltintervjuer med fagpersoner i en kommunal tjeneste og analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering som beskrevet av Malterud. Funn: Studiens funn peker på betydningen av at fagpersoner arbeider med å styrke de unges evne til mestring ved å ta utgangspunkt i hverdagen deres og konteksten de lever i. Betydningen av å bygge en god relasjon med de unge som de skal bistå, peker seg ut som vesentlig for et godt samarbeid. Funnene vektlegger også faktorer som er fremmende og hemmende for et godt samarbeid, både mellom fagperson og de unge, og også med andre tjenester. Konklusjon: Fagpersoner og tjenester som er fleksible, som tilpasser arbeidet individuelt til den enkelte person og som lar den som tilbys hjelp være med å bestemme, pekes på som vesentlig for at en ønsket endring skal være mulig og for å styrke unges deltakelse i videregående skole. Betydningen av en støttende relasjon mellom fagperson og den som tilbys hjelp, vektlegges i dette arbeidet. Samarbeid mellom instansene og fokus på helhetlig hjelp rettet mot de unge livssituasjon pekes også på som vesentlig. Imidlertid kan manglende rolleavklaring, misforståelser og utskiftning av ansatte i tjenestene være faktorer som kan skape utfordringer for et godt samarbeid mellom instanseneen_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectfrafallen_US
dc.subjectpsykisk helsearbeiden_US
dc.titleEn støttespiller som går ved siden av ungdommen: fagpersoners erfaringer med å styrke unges deltakelse i videregående opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber75.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record