• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i helsefremmende arbeid
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i helsefremmende arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ensomme elever og frafall skolen

Paulsen, Hege
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master2019Paulsen.pdf (621.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2731545
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i helsefremmende arbeid [88]
Abstract
Frafall er et stort problem i norsk skole og får mye oppmerksomhet i media og blant

politikere. Forskning viser at de med lav utdanning eller avbrutt videregående utdanning

sliter på arbeidsmarkedet, og dette går i arv. Fullført utdanning er en inngang til

arbeidslivet og har stor betydning for din videre karriere. Opplevelsen av ensomhet og

mangel på venner kan være en av årsakene til at elevene vurderer å slutte på skolen. Det

er viktig å se på hva man kan gjøre for disse elevene slik at de ikke faller fra.

Hensikten med denne studien er å se på ensomme elevers erfaringer i tiden på

videregående skole, og hvilke tiltak de tenker kan iverksettes for å redusere frafall for

denne gruppen elever. Ved å få kunnskap om dette kan vi bidra til utvikling av tiltak og

støttende miljøer for de ensomme elevene.

Studiens problemstilling er:

Hvordan tenker elever som i videregående skole enten har vurdert å droppe ut eller har

droppet ut av skolen, at skolen kan tilrettelegge for sosial inkludering og redusere

ensomhet?

Seks ungdommer i alderen 18-24 år ble intervjuet om deres erfaringer med det å være

ensom i videregående skole. Det teoretiske perspektivet er empowerment, sosial støtte,

mestring, sosiale ulikheter i helse, selvfølelse og skam.

Resultatene viser at elevene føler seg ensomme og maktesløse. De har et behov for mer

innflytelse, myndiggjøring og kontroll over egen skolehverdag. De har behov for å bli

sett og å få støtte, slik at de blir satt i stand til å håndtere utfordringer og å oppleve

mestring. For å få til dette må man ha en lærer som kan bistå og motivere elevene slik at

de selv kan ta i bruk sine ressurser og lære seg å håndtere sosiale situasjoner på

egenhånd.

Konklusjon: I skolen må det være fokus på god og organisert klasseledelse. Lærere må få

trening i hvordan de kan støtte og bistå elevene slik at de kan tilegne seg sosiale

ferdigheter og å delta i sosiale aktiviteter på skolen. Slik kan de elevene som er ensomme

og ikke mestrer skolehverdagen oppleve mestring og kontroll over sin skolehverdag.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
(c) Hege Paulsen, 2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit