Ensomme elever og frafall skolen
Abstract
Frafall er et stort problem i norsk skole og får mye oppmerksomhet i media og blant
politikere. Forskning viser at de med lav utdanning eller avbrutt videregående utdanning
sliter på arbeidsmarkedet, og dette går i arv. Fullført utdanning er en inngang til
arbeidslivet og har stor betydning for din videre karriere. Opplevelsen av ensomhet og
mangel på venner kan være en av årsakene til at elevene vurderer å slutte på skolen. Det
er viktig å se på hva man kan gjøre for disse elevene slik at de ikke faller fra.
Hensikten med denne studien er å se på ensomme elevers erfaringer i tiden på
videregående skole, og hvilke tiltak de tenker kan iverksettes for å redusere frafall for
denne gruppen elever. Ved å få kunnskap om dette kan vi bidra til utvikling av tiltak og
støttende miljøer for de ensomme elevene.
Studiens problemstilling er:
Hvordan tenker elever som i videregående skole enten har vurdert å droppe ut eller har
droppet ut av skolen, at skolen kan tilrettelegge for sosial inkludering og redusere
ensomhet?
Seks ungdommer i alderen 18-24 år ble intervjuet om deres erfaringer med det å være
ensom i videregående skole. Det teoretiske perspektivet er empowerment, sosial støtte,
mestring, sosiale ulikheter i helse, selvfølelse og skam.
Resultatene viser at elevene føler seg ensomme og maktesløse. De har et behov for mer
innflytelse, myndiggjøring og kontroll over egen skolehverdag. De har behov for å bli
sett og å få støtte, slik at de blir satt i stand til å håndtere utfordringer og å oppleve
mestring. For å få til dette må man ha en lærer som kan bistå og motivere elevene slik at
de selv kan ta i bruk sine ressurser og lære seg å håndtere sosiale situasjoner på
egenhånd.
Konklusjon: I skolen må det være fokus på god og organisert klasseledelse. Lærere må få
trening i hvordan de kan støtte og bistå elevene slik at de kan tilegne seg sosiale
ferdigheter og å delta i sosiale aktiviteter på skolen. Slik kan de elevene som er ensomme
og ikke mestrer skolehverdagen oppleve mestring og kontroll over sin skolehverdag.