dc.contributor.author | Aasnæss, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T12:30:17Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T12:30:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7860-454-0 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684216 | |
dc.description.abstract | Rapporten viser hvordan en lavere kalkulasjonsrente og inkludering av mernytte i nåverdiberegningene vil påvirke den beregnede samfunnsnytten av Ringeriksbanen.
I forbindelse med forberedelsene til ny NTP for 2022 – 2033 har Samferdselsdepartementet gitt flere deloppdrag til samferdselsetatene. I denne rapporten refererer vi til sentrale poeng fra etatenes svar på deloppdragene som er relevante for vurdering av samfunnsnytten til Ringeriksbanen og gir våre kommentarer. Finansdepartementet slår fast at kalkulasjonsrenten, anvendt i samfunnsøkonomiske analyser av statlige investeringsprosjekter, skal være på 4 %. Konsekvensen av å legge til grunn en høy kalkulasjonsrente, som også tar høyde for risikoen i prosjektene, blir at den beregnede samfunnsnytten blir redusert.
Samfunnsnytten til et prosjekt beregnet gjennom nåverdiberegninger foretatt etter gjeldende retningslinjer (Finansdepartementet, 2014) har betydelige svakheter og må derfor ikke forstås som en regnskapsmessig størrelse. Først og fremst fanges ikke alle positive og negative effekter av prosjektet opp gjennom disse utregningene. Analysene i denne rapporten viser hvordan vi ved å anvende ulik kalkulasjonsrente og inkludering av mernytte vil kunne gi et mer realistisk bilde på Ringeriksbanens samfunnsnytte. Grunnlaget for analysene er en tidshorisont på 40 år og en investeringskostnad på 36 mrd. kr.
Samfunnsnytten av Ringeriksbanen målt gjennom nåverdien, ved ulike verdier på kalkulasjonsrente og mernytte:
Nåverdi med 2,5% kalkulasjonsrente:
-Med denne kalkulasjonsrenten er risikofaktoren på 1,5 prosentpoeng poeng tatt ut. Nåverdien og samfunnsnytten er så beregnet til å bli på - 5,5 mrd. kr.
Kalkulasjonsrente som gir en positiv nåverdi av prosjektet dvs. nåverdi rundt 0:
-En kalkulasjonsrente på 1,5 prosentpoeng vil kunne gi en samfunnsnytte og nåverdi på rundt 0 og således gi prosjektet en positiv samfunnsnytte.
Samfunnsnytte ved en kalkulasjonsrente på 1%
-En kalkulasjonsrente på 1% vil gi en positiv samfunnsnytte og nåverdi på 3,8 mrd. kr.
Inkludering av årlig mernytte på 0,5 mrd kr
-Effekten blir at nåverdien og samfunnsnytten av Ringeriksbanen forbedres fra – 12 mrd. kr. til – 2 mrd. kr. Kalkulasjonsrenten er på 4%.
-Dersom kalkulasjonsrenten reduseres til 2,5% vil nåverdien og samfunnsnytten av Ringeriksbanen bli på + 7 mrd. kr.
Inkludering av årlig mernytte på 1 mrd. kr
-Effekten blir at nåverdien og samfunnsnytten til Ringeriksbanen forbedres fra – 12 mrd. kr. til + 7,7 mrd. Kalkulasjonsrenten er på 4%.
-Dersom kalkulasjonsrenten settes til 2,5% vil nåverdien og samfunnsnytten av Ringeriksbanen forbedres fra – 12 mrd. kr. til + 19 mrd. kr.
Når investeringsbeslutningen for Ringeriksbanen treffes vil det være meget viktig å ha en bred innsikt og forståelse for hvordan samfunnsnytten til Ringeriksbanen er beregnet og hvordan ulik kalkulasjonsrente og mernytte vil påvirke den samlede samfunnsnytten. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;59 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | ringeriksbanen | en_US |
dc.title | Ringeriksbanen - samfunnsnytte, kalkulasjonsrente og mernytte | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230 | en_US |
dc.source.pagenumber | 27 | en_US |