Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGustavsen, Anders Solli
dc.contributor.authorSolberg, Henrik Østby
dc.date.accessioned2020-09-24T14:31:35Z
dc.date.available2020-09-24T14:31:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679546
dc.description.abstractKunstig intelligens og maskinlæring blir rangert som de to mest disruptive teknologiene for næringslivet i fremtiden. Kunstig intelligens vil ha stor betydning for mange bransjer i årene som kommer, og det fremgår tydelig av forskningen at ledere må endre sine holdninger til kunstig intelligens for å kunne dra nytte av teknologien. Det overordnede målet med masteravhandlingen er å utforske litteraturen rundt “lederes holdninger og oppfatninger til bruk av kunstig intelligens”. I det teoretiske grunnlaget i avhandlingen undersøker vi hvordan kunstig intelligens kan bli brukt til verdiskapning. Hensikten med kapittelet er å gjøre rede for interessant og relevant forskning, samt legge grunnlaget for vår forståelse av begrepene ledelse, holdninger og kunstig intelligens. Masteravhandlingen er gjennomført som en systematisk litteraturgjennomgang. Det viktigste elementet i en systematisk litteraturgjennomgang er å spesifisere forskningsspørsmålene. Vi ønsker med denne avhandlingen å svare på følgende tre forskningsspørsmål: 1. Hvilke holdninger og oppfatninger har ledere til kunstig intelligens, og på hvilken måte kan kunstig intelligens brukes for å oppnå bedre resultater? 2. Hvilke egenskaper må en leder inneha for å lykkes med kunstig intelligens på det personlige plan? 3. På hvilken måte vil en kunstig intelligens påvirke en leders evne til å fatte gode beslutninger? Avhandlingen bidrar med innsikt til hvilke muligheter og utfordringer lederen har ved bruk av kunstig intelligens. Funnene viser at kunstig intelligens har stor innvirkning på de fleste bransjer, for eksempel gjennom automasjon av administrasjons- og rutinearbeid, eller gjennom støtte i beslutningstaking. Selskaper som klarer å utnytte kunstig intelligens vil kunne skaffe seg en fordel over sine konkurrenter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectstudiestrategien_US
dc.titleLedelse og kunstig intelligens: Lederes holdninger og oppfatninger til bruk av teknologienen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright the Author(s)en_US
dc.source.pagenumber118en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel