Kan selskapenes samfunnsansvar være med på å påvirke ansattes tilhørighet?
Abstract
Corporate Social Responsibility eller samfunnsansvar har vært et viktig tema for mange selskaper de siste årene og mye forskning har blitt utført for å se effekten av samfunnsansvar på de ulike selskapsområdene (Ditlev-Simonsen, 2015). Vi har lært mye om samfunnsansvar i årene vi har studert, men vi har ikke fått muligheten til å se om samfunnsansvar kan være med på å påvirke de ansatte i et selskap. Vi skal i denne avhandlingen finne ut hvilken kjennskap de ansatte har til samfunnsansvar, og om det foreligger en sammenheng mellom samfunnsansvar og ansattes tilhørighet.
Denne studien tar utgangspunkt i en kvantitativ tilnærming og analysen baserer seg på et utvalg av 250 ansatte i Sopra Steria som har bidratt med i samfunnsansvarsaktiviteter i selskapet sitt. Vi har benyttet et deskriptivt design da formålet med vår studie er å avdekke empiriske sammenhenger mellom variablene. Vi har testet to hypoteser og tatt i bruk en elektronisk anonym spørreundersøkelse hvor vi fikk svar fra cirka 100 respondenter. Spørsmålene i undersøkelsen er utarbeidet på bakgrunn av det teoretiske rammeverket.
Resultatene våre indikerer at samfunnsansvarsaktiviteter har en signifikant positiv innvirkning på ansattes tilhørighet. Dette ble redegjort da vi testet hypotesene våre og endte opp med én hypotese i stedet for to. Funnene i analysen førte til at vi slo sammen variablene “miljø” og “mennesker” til en felles variabel som vi kalte“samfunnsansvarsaktiviteter”.
Vi vil ta forbehold om at språket i denne utredningen ikke er like akademisk skrevet som den burde være da en av skribentene har bodd i Norge i kun 4-5 år.