Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBryn, Frida
dc.contributor.authorHagen, Monica
dc.date.accessioned2020-09-24T11:45:00Z
dc.date.available2020-09-24T11:45:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679477
dc.description.abstractProduktsjef-rollen er en stilling som har fått lite anerkjennelse i Norge, og stillingen er noe vanskelig å definere. Dette kommer av at det er en stor variasjon i hva rollen innebærer fra bedrift til bedrift, samt mangel på universelle retningslinjer når det kommer til ansvarsområder og rollebeskrivelse. I andre land, som f.eks. USA, er denne rollen sett som mye viktigere for bedrifters suksess, og det er større fokus på denne rollen når det kommer til produktutvikling og produksjon. Ved å definere task performance som et mål på prestasjonsnivå kunne vi identifisere underliggende faktorer som prediktorer for denne variabelen. Task performance måles etter arbeidsmengde, kvalitet, ferdigheter og kunnskap, og er derfor direkte assosiert med jobbprestasjon. Prediktorene ble identifisert gjennom et omfattende litteratursøk, hvor vi endte opp med 2 variabler som påvirker task performance; (1) Selvopplevd kompetanse og (2) emosjonell intelligens. Videre omtaler contingency teorien organisasjonens hierarkiske struktur som en mye brukt moderator i organisasjonssammenheng, noe som åpnet for å benytte den i vår forskningsmodell. Med disse identifiserte faktorene utarbeidet vi følgende forskningsspørsmål, som sammen med det teoretiske rammeverket er utgangspunkt for utarbeidelsen av de 4 hypotesene vi tester gjennom vår analyse; “Hvordan påvirker selvopplevd kompetanse og emosjonell intelligens task performance i rollen som produktsjef i Norsk næringsliv, og hvordan påvirker organisasjonens hierarkiske struktur denne relasjonen?” Teorier som er benytter for å svare på dette forskningsspørsmålet er; Selvbestemmelsesteorien for å se på sammenhengen mellom kompetanse og task performance, trait EI-teori for å undersøke sammenhengen mellom EI og task performance og contingency teorien for å rettferdiggjøre bruk av organisasjonens hierarkiske struktur som en moderator i modellen. Gjennom en tverrsnittsundersøkelse basert på disse teoriene, har vi gjennomført en multiple regression-analyse for å besvare det overordnede forskningsspørsmålet. Det ble utviklet et spørreskjema, bestående av elementer fra skalaene IWPQ (task performance), TEIQ-SF (EI), PCS (selvopplevd kompetanse) og BOIC (hierarkisk struktur) utviklet gjennom andres tidligere forskning. Dette ble så sendt ut til bedrifter som innehar produktsjef-rollen slik at de kunne distribuere det videre til de aktuelle personene, og det ble fylt ut av totalt 22 respondenter. Gjennom den statistiske analysen av dataene ble det identifisert en signifikant positiv korrelasjon mellom emosjonell intelligens og task performance, og en positiv, men ikke signifikant korrelasjon mellom selvopplevd kompetanse og task performance. Det ble ikke identifisert noen moderasjonseffekt i modellen. Dette betyr at emosjonell intelligens er den prediktoren i vår modell som har størst forklaringsevne når det kommer til task performance, og derfor den viktigste for å si noe om prestasjon i rollen som produktsjef. Vårt bidrag gjennom denne undersøkelsen er en identifikasjon av signifikante korrelasjoner mellom variablene, og dermed bidra til å utvikle egnede krav og retningslinjer når det kommer til rekruttering av denne stillingen for å sikre høy task performance. Her ble det tydelig at emosjonell intelligens spiller en signifikant rolle når det kommer til jobbprestasjon, og det bør derfor implementeres verktøy for å teste potensielle kandidater, slik at man sikrer rette egenskaper for jobben. I tillegg har vi bidratt med empirisk forskning innenfor temaområdet da det har blitt identifisert mangler på dette, slik at det kan rettes større fokus på denne stillingen og dens rolle i det norske næringslivet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectstudieindøken_US
dc.titleProduktsjefer i Norge : En tverrsnittsundersøkelse av selvopplevd kompetanse og emosjonell intelligens som predikatorer for task performance blant produktsjefer i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright the Author(s)en_US
dc.source.pagenumber110en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel