Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaagerø, Eva
dc.contributor.authorRye, Ellen
dc.contributor.authorSimonsen, Birte
dc.date.accessioned2020-08-28T12:44:43Z
dc.date.available2020-08-28T12:44:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-7860-448-9
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675556
dc.description.abstractFølgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. Prosjektet ser på innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger ved USN (MGLU) og vil pågå til det første studentkullet som startet på MGLU høsten 2017, har gjennomført sitt studium våren 2022. Dette er den andre delrapporten fra prosjektet. På oppdrag fra ledelsen ved fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU) skal prosjektgruppen gjennomføre et følgeforskningsprosjekt på implementeringen av nye femårige grunnskolelærerutdanninger ved Universitetet i Sørøst-Norge. Grunnskolelærerutdanningene for 1-7 og 5-10 ble fra høsten 2017 utvidet med ett år fra fireårige til femårige utdanninger. Formålet med innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger er at neste generasjon lærere skal få mer forskningsbasert kunnskap, mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Prosjektet ser på hvilken betydning innføring av femårig utdanning har for opplæringen (undervisning, arbeidsformer, vurderingsformer, praksisopplæring), samt hvordan studenter, faglærere, programledere, praksisrådgivere og praksislærere opplever de femårige GLU-masterne ved USN. Den første delrapporten fra prosjektet ble publisert i september 2019 og var basert på en spørreundersøkelse for studentene som startet på MGLU høsten 2017, gruppeintervjuer med studenter og individuelle intervjuer med programkoordinatorer. Denne delrapporten er basert på intervjuer med faglærere og praksisrådgivere fra USN og praksislærere ved skoler der studentene har hatt praksisstudier. Rapporten er utformet av Eva Maagerø, Ellen Rye og Birte Simonsen. I arbeidet med rapporten har vi hatt samarbeid med Hilde Afdal, Fred Rune Bjørdal og Reidun Hoff-Jenssen ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Vi har brukt den samme intervjuguiden ved begge institusjoner, og en tilsvarende rapport som denne foreligger fra HiØ på USNs skriftserie.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;53
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.titleFemårig grunnskolelærerutdanning – ny og utfordrende : Delrapport 2en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber68en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/