Tverrfaglig samarbeid i folkehelseprosjekt i ungdomsskolen.
Abstract
Bakgrunn/problemstilling: Avhandlingen undersøker et folkehelseprosjekt om selvfølelse og livsmestring. Problemstillingen er:
«Hvordan kan erfaringer fra et folkehelseprosjekt om selvfølelse og livsmestring bidra til å sette fokus på tverrfaglig samarbeid?»
Formål: Formålet med avhandlingen er å undersøke erfaringene i samarbeidet mellom de ulike aktørene folkehelseprosjektet om selvfølelse og livsmestring.
Metode: Individuelle intervjuer.
Funn: De som samarbeider i folkehelseprosjektet ser betydningen av at noen få personer har et pådriveransvar i samarbeidet.
De som samarbeider bør inneha egenskaper for samarbeid som fleksibel, være åpen for endring, engasjert. De som samarbeider bør utvise respekt, tillit, ha god rolleforståelse og kunnskap om hverandre. Helhetsperspektiv er grunnleggende for de som samarbeider. De ser betydningen av omgivelser og relasjoner for trivsel, samt har en forståelse for skolen som helsefremmende arena.
Skolehelsetjenestens og PPT sitt systemarbeid vektlegges som viktig for tverrfaglig samarbeid. Andre forutsetninger for samarbeidet var forankring i ledelsen, lovverk og forankring i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og kommunens folkehelsearbeid, samt innsatsområdet psykisk helse som felles engasjement.
Erfaringsdeling fra prosjektet, kultur for samarbeid og forankring i ledelsen, kan bidra til å opprettholde fokus på tverrfaglig samarbeid etter prosjektet.
Konklusjon: Det er grunn til å tro at forankringen i folkehelsearbeid og det nye tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, bidrar til tverrfaglig samarbeid. Overvekten av funnene på de fremmende faktorene som vektlegger identifisering av pådrivere med personlige egenskaper for samarbeid, grunnleggende helhetsperspektiv fra aktørene og identifisering av forutsetninger for tverrfaglig samarbeid, kan belyse at de ulike aktørene ser det hensiktsmessig å samarbeide med andre profesjoner i ungdomsskolen om dette temaet. Enkelte spenninger i profesjonene ble identifisert, sammen med mangel på tid og ressurser. Erfaringsdeling fra prosjektet, kultur for samarbeid med fokus på støtte og forankring i ledelsen må vektlegges etter prosjektet. PPT sin lederrolle i prosjektet bør ikke undervurderes, sammen med interne pådrivere og gode egenskaper for samarbeid, og er erfaringer som kan ha betydning utover prosjektperioden i møtet med nye krav for skolen og det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring.