Sosiale medier, sponsing og toppidrett : Hvordan skal toppidrettsutøvere fremstå i sosiale medier for å bli attraktive sponsorobjekter?
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å se på hvordan toppidrettsutøvere skal benytte seg av sosiale medier for å oppnå interesse fra sponsorer, og hva som er viktig for en sponsor i deres valg av sponsorobjekt. Denne oppgaven tar dermed for seg følgende problemstilling:
Hvordan skal toppidrettsutøvere fremstå i sosiale medier for å bli attraktive sponsorobjekter?
Studien er gjort på bakgrunn av egen interesse for idrett, og interessen for forskjeller innenfor popularitetsnivå i ulike idretter. Det teoretiske rammeverket er basert på sponsing, sosiale medier, merkevarebygging og idrett. Gjennom bruk av disse teoriene ønsker jeg å belyse hvordan toppidrettsutøvere innenfor de to ulike idrettene svømming og langrenn benytter seg av sosiale medier for å nå ut til sponsorer – og om det er mulig å dekke de store inntektsforskjellene mellom de to ulike idrettene ved hjelp av sosiale medier. Studien er gjennomført som en kvalitativ casestudie, hvor det ble gjennomført totalt 8 dybdeintervjuer. Disse dybdeintervjuene ble gjennomført av 2 langrennsløpere og 2 svømmere, alle i europa-/verdenstoppen innenfor sin idrett samt hovedsamarbeidspartnerne til hver av idrettsutøverne.
Studien viser at sosiale medier kan være med på å påvirke skillet mellom eksponerte og ikke-eksponerte idretter. For å oppnå dette bør eksponeringsnivået blant toppidrettsutøvere være høyt. Studien viser også at hvis utøvere framstår profesjonelt (eks. faglig dyktig, kompetent, etisk bevisst) samt viser at de er gode forbilder og fronter gode verdier i sosiale medier, kan de lettere oppnå et godt samarbeid med sponsorer. Underveis i studien har jeg også gått nærmere innpå begrepet «fit» mellom sponsor og sponsorobjekt, og funnet et samsvar mellom produktene/bedriftenes verdier eller mål, og utøvernes image.