dc.contributor.author | Lie, Anne Liv Kaarstad | |
dc.date.accessioned | 2020-03-04T10:04:02Z | |
dc.date.available | 2020-03-04T10:04:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7860-426-7 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2645144 | |
dc.description.abstract | I heftets fire første kapitler får leser teoretisk innsikt i HVA og HVORFOR skoleorganisasjoner må arbeide prosessorientert med skoleutvikling basert på verdier. Bærekraftmålene til FN er en internasjonal arbeidsplan for en bedre verden. Bærekraftmålene er utgangspunkt for folkehøgskolenes arbeid med verdier i skolenes praksis. Det teoretiske fundamentet for «Verdibasert skoleutvikling i folkehøgskoler» er Appreciative Inquiry, en aksjonslæringsstrategi som ivaretar medvirkningsperspektivet i arbeidet med kvalitetsutvikling i skoler. Prinsippene blir beskrevet i kapittel to og eksempler på hvordan skoleledere, lærere og elever kan arbeide med å verbalisere verdier står skrevet i kapittel fire.<p>
Appreciative Inquiry som aksjonslæringsstrategi der utgangspunktet er å undersøke folkehøgskolers «varme dimensjoner» som verdier og relasjoner. Tanken er at «kalde dimensjoner» som struktur og strategi kan støtte de varme dimensjonene når de blir undersøkt, synliggjort og tydelige i organisasjonen. HVORDAN skoler kan jobbe med «Verdløftet skoleutvikling» blir beskrevet i form av øvelser i kapittel fire til ni. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;39 | |
dc.subject | folkehøgskoler | en_US |
dc.subject | skoleutvikling | en_US |
dc.subject | bærekraftmål | en_US |
dc.title | Verdiløftet skoleutvikling i folkehøgskoler | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.rights.holder | Copyright the author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 29 | en_US |