Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPrøitz, Tine Sophie
dc.contributor.authorRye, Ellen
dc.contributor.authorBarstad, Kristin
dc.contributor.authorAfdal, Hilde
dc.contributor.authorRisan, Maiken
dc.contributor.authorAasen, Petter
dc.date.accessioned2020-02-14T12:23:05Z
dc.date.available2020-02-14T12:23:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2641753
dc.description.abstractI ULF-evalueringsstudiens første delrapport fokuserte vi på den nasjonale utdanningspolitiske situasjonen og arbeidet i forsøksvirksomheten i den nasjonale samordningsgruppen for å få et overblikk over ULF som utdanningspolitisk initiativ og organiseringen og oppstarten av forsøket. I denne Delrapport 2 presenterer vi et nærblikk på hvordan ULF blir operasjonalisert lokalt gjennom tre casestudier. Vi har satt fokus på hvordan ULF-forsøksvirksomhet operasjonaliseres gjennom valg av tema for samverkan, refleksjoner og forståelser av begreper som praksisnær forskning og forskningsanvendelse og hvilke aktiviteter som er igangsatt. Vi har sett på koblinger mellom forskning, huvudmän og skole, forholdet til lærerutdanning og på organisering og ressursfordeling i lokale ULF-case. Casene gir også grunnlag for diskusjon omkring sentrale elementer i ULF, som ambisjonen om likeverdighet mellom aktører og ulike kunnskapsområder, betydningen av kompetanse hos aktørene på alle nivå og hvilke utfordringer det lokale arbeidet i ULF bringer med seg. <p>Den svenske regjeringen ga med Regeringsbeslut III:4 (090317) oppdraget om ULF til de fire hovednodene Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Umeå universitet og Karlstads universitet. Hensikten med oppdraget er å bidra til å forsterke det vitenskapelige grunnlaget for lærer- og førskolelærerutdanningene og skolevesenets virksomhet. Sentrale elementer i oppdraget er å planlegge og gjennomføre forsøk med det siktemål å utvikle og utprøve modeller som kan bidra til langsiktig samarbeid mellom universitet/ høyskoler og skolhuvudmän om praksisnær forskning innenfor skolens/førskolens praksisfelt. Lærere og førskolelærere skal gis mulighet til å medvirke i planleggingen og gjennomføringen av forskningen. Oppdraget skal gjennomføres i samarbeid mellom de fire universitetene og andre interesserte universiteter og høyskoler tilknyttet et av de fire hovednodene. Det er et krav at universitetene/høyskolene skal samarbeide med flere skolhuvudmän. </p> <p>I denne delrapporten, som i delrapport 1, har vi vist til at modeller kan være en anskueliggjøring av planlagte strukturer, prosesser og aktiviteter som en forventer bidrar til måloppnåelse. Modellene fungerer da som et forbilde eller et mønster for hva som skal utvikles og etableres. I Delrapport 1 konkluderte vi med at verken den nasjonale samordningsgruppen eller styringsgruppene på nodenivå har lagt an en slik ex ante eller ovenfra – og – ned forståelse av modellbegrepet til grunn for forsøksvirksomheten. Tvert om har styringsgruppen og samordningsgruppene bevisst valgt å ikke på forhånd å utvikle og beskrive ulike modeller for praksisnært forskningssamarbeid og aktiviteter, som foreskriver hva som skal prøves ut ved de ulike hovednodene eller ved de ulike læresetene. Forsøksvirksomheten ved de fire hovednodene og ved læresetene tar utgangspunkt i en mer induktiv forståelse av modellutviklingen der tilnærminger til praksisnær forskning, organisatoriske strukturer, samarbeidsrelasjoner og aktiviteter som en forventer gir måloppnåelse, utvikles gjennom den operative virksomheten. Ulike modeller vokser da fram nedenfra. Dette kan være en hensiktssvarende måte å arbeide på for å utvikle ulike, alternative modeller for langsiktig samarbeid mellom universitet/høgskoler, hovudmän og skole. Vi vet blant annet fra studier av utdanningsreformer at reformenes gjennomslagskraft i praksis styrkes når de tar hensyn til kontekstuelle forhold og bygger på kulturelle tradisjoner og profesjonenes verdier. </p> <p>På hovednodenivå har vi sett at det har vært lagt ned mye arbeid knyttet til rammeverket eller arkitekturen rundt forsøksvirksomheten, for eksempel i form av strukturer og virkemidler som tematiserer: • organisering av forskningsarbeidet på læresetet, • identifisering av relevante, forskbare problemstillinger, • organisering av samarbeidet mellom akademia og praksisfelt gjennom blant annet kombinasjonsstillinger, • involvering av lærere og lærerstudenter i forskningsarbeidet. <p>Hovednodene vektlegger ulike strukturer, virkemidler og tiltak i sine operasjonaliseringer av ULF, og dette er noe vi finner igjen i de tre casene som vi har studert. Vi har sett at casene fokuserer på henholdsvis etablering og gjennomføring av konkret forskningsprosjekt, etablering av strukturer for samarbeid og identifisering av temaer for samarbeid. Det er i stor grad kontekstuelle forhold som avgjør hva som er casenes sentreringspunkter. Vi ser også at innenfor casene og blant casenes aktører reflekteres ulike forståelser av praksisnær forskning. I henhold til ULF-forsøkets mandat må det anses å være både legitimt og ønskelig. Vi har sett at faglitteraturen beskriver ulike former for praksisnær forskning. Forsøksvirksomheten skal utvikle/prøve ut ulike modeller som også bør inkluderer ulike former for praksisnær forskning.</p> <p>ULF-forsøket tar med andre ord ulik form i ulike kontekster. Vi ser et mangfold av tilnærminger, forståelser og konkretiseringer. Operasjonaliseringene av ULF på case-nivå presentert i denne rapporten, gir grunnlag for å fremheve noen elementer og dimensjoner i de samarbeidsmodellene som er under utvikling, hvor vi observerer noen gjennomgående problemstillinger eller utfordringer som vi mener bør vies oppmerksomhet i det videre arbeidet med ULF-forsøket: • Likeverdighet mellom ulike aktører • Kompetanseproblematikken • Ressursproblematikken • Koblingen til lærerutdanningene • Diskursen i “det tredje rommet”</p> <p>Litteraturen på feltet viser på den ene siden til hvor krevende det er å få til samarbeid og partnerskap preget av likeverdighet mellom de involverte aktørene. På den andre siden er det en generell enighet i litteraturen om at dersom samarbeidet skal lykkes, kreves det relasjoner som oppleves som likeverdige. I ULF er dette blant annet synliggjort gjennom idealer om at aktørene skal møtes i øyenhøyde. Et sentralt spørsmål blir da hva en slik likeverdighet faktisk innebærer når den skal operasjonaliseres i den virkelige verden. </p> <p>En skole og førskole på vitenskapelig grunn forutsetter vitenskapelig kvalitet i form av faglig validitet og reliabilitet. Kunnskap som forskerne bringer til torgs, må ha forskningsdisiplinene som avgjørende referansepunkt og forskersamfunnets kritiske blikk som målestokk. Bruk av forskning til å tilføre faktisk kunnskap til et konkret saksfelt, til å underbygge, utvikle, forbedre eller vurdere konkrete tiltak, forutsetter i tillegg at forskningens innhold er rettet mot sentrale spørsmål som står på dagsordenen. Endelig forutsetter en skole på vitenskapelig grunn at den forskningsbaserte kunnskapen er tilgjengelig og kjent. Forskningsanvendelse forutsetter med andre ord en kombinasjon av etterspørsel, tilbud og samhandling der praksisfeltets aktører får innflytelse på forskningens tematikk og anledning til å drøfte og vurdere forskningens premisser og resultater. Det forutsetter igjen arenaer som legger til rette for interaksjon mellom forskere og brukere, slik det er beskrevet og operasjonalisert i ULF-forsøket. </p> <p>Vi har beskrevet karakteristika ved disse arenaene gjennom å vise til såkalt tredje rom/third space tenkning. Vi har i den sammenheng understreket at det er avgjørende å involvere lærere i ulike stadier av selve forskningsprosessen. Tredje rom tenkningen innebærer at lærere involveres i forskning som profesjonelle yrkesutøvere, som førskolelærere og lærere. I det tredje rommet oversettes praktiske problemstillinger til forskbare problemstillinger, og forskningsfunn oversettes til pedagogisk praksis. Vi ser at huvudmännen i denne sammenheng får en sentral rolle som kunnskapsmegler. </p> <p>Våre studier så langt tyder også på at en hovedutfordring for forsøksvirksomheten blir å legge grunnlaget for at det over tid kan etableres et felles språk som binder sammen vitenskap og praksis basert på et intellektuelt fellesskap som anerkjenner og respekterer ulike perspektiver og referanserammer som likeverdige. Med det som utgangspunkt kan den praksisnære forskningen styrke det vitenskapelige grunnlaget for å løse/belyse konkrete pedagogiske utfordringer og styrke de involverte læreres pedagogiske refleksjon og virksomhet i skoler og førskoler. En forutsetning synes å være at forskningen følges opp av utviklingsarbeid/kvalitetsarbeid i førskolene og skolene, enten som en integrert del av forskningen eller i tilknytning til forskningens funn/resultater. Ved å knytte praksisnær forskning til lærerutdanningene og skolelederutdanningene kan forskningen på lengre sikt bidra til å videreutvikle utdanningssektoren som en profesjonell organisasjon med en kritisk reflekterende forskningsbasert kunnskapsbasis. </p>en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;38
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectutdanningen_US
dc.titleUtbildning, lärande, forskning - en evalueringsstudie – delrapport 2en_US
dc.typeReporten_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/