Er det rom for kreativitet? : En studie av individuell kreativitet i entreprenørledede versus familieeide bedrifter
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan potensialet for individuell kreativitet oppleves i entreprenørledede versus familieeide bedrifter. Kreativitet er en del av innovasjonsprosessen i form av at kreativitet må være tilstede i starten for at det i det hele tatt kan skje en innovasjon. Kreativitet er gnisten som initierer den videre prosessen.
Mitt ønske med dette temaet var først å finne ut hvilke faktorer som bidrar til at en ansatt opplever mulighet og rom for individuell kreativitet ved hjelp av tidligere forskning. Med bakgrunn i en litteraturstudie ble faktorene fordelt på tre forskjellige nivåer; de sosiale rammene, oppgavekonteksten og det individuelle nivået. Disse brukte jeg til å utforme en intervjuguide, og jeg gjennomførte en sammenlignbar case-studie hvor jeg intervjuet daglig leder og en ansatt ved fire forskjellige bedrifter; to entreprenørledede og to familieeide bedrifter. Intervjuene ble deretter transkribert og analysert. Mine observasjoner ble diskutert i lys av teorien. Ingen av faktorene som gir individuell kreativitet ble funnet til å være forskjellig hos entreprenørledede versus familieeide bedrifter.
Jeg fant ingen indikasjon på at selve eierskapet påvirker medarbeidernes kreativitet. Det ble funnet tre mulige hindringer i forhold til rom for individuell kreativitet. Den ene var det å ha nok tid til å ha rom til å være kreativ. En annen hindring er ledernes fragmenterte, kravfulle og hektiske arbeidshverdag. Den tredje utfordringen er at ledelsen må se nytteverdien av å inkludere kreativitet i sitt verdisett.