• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • 3 Masteroppgaver
  • Master i innovasjon og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er det rom for kreativitet? : En studie av individuell kreativitet i entreprenørledede versus familieeide bedrifter

Auensen, Anita
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave.pdf (1.079Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2641058
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og ledelse [58]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler hvordan potensialet for individuell kreativitet oppleves i entreprenørledede versus familieeide bedrifter. Kreativitet er en del av innovasjonsprosessen i form av at kreativitet må være tilstede i starten for at det i det hele tatt kan skje en innovasjon. Kreativitet er gnisten som initierer den videre prosessen.

Mitt ønske med dette temaet var først å finne ut hvilke faktorer som bidrar til at en ansatt opplever mulighet og rom for individuell kreativitet ved hjelp av tidligere forskning. Med bakgrunn i en litteraturstudie ble faktorene fordelt på tre forskjellige nivåer; de sosiale rammene, oppgavekonteksten og det individuelle nivået. Disse brukte jeg til å utforme en intervjuguide, og jeg gjennomførte en sammenlignbar case-studie hvor jeg intervjuet daglig leder og en ansatt ved fire forskjellige bedrifter; to entreprenørledede og to familieeide bedrifter. Intervjuene ble deretter transkribert og analysert. Mine observasjoner ble diskutert i lys av teorien. Ingen av faktorene som gir individuell kreativitet ble funnet til å være forskjellig hos entreprenørledede versus familieeide bedrifter.

Jeg fant ingen indikasjon på at selve eierskapet påvirker medarbeidernes kreativitet. Det ble funnet tre mulige hindringer i forhold til rom for individuell kreativitet. Den ene var det å ha nok tid til å ha rom til å være kreativ. En annen hindring er ledernes fragmenterte, kravfulle og hektiske arbeidshverdag. Den tredje utfordringen er at ledelsen må se nytteverdien av å inkludere kreativitet i sitt verdisett.
Publisher
Universitetet i Sørøst-Norge
Copyright
Copyright the author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit