Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVangsnes, Silje Paulsen
dc.date.accessioned2019-09-27T10:11:52Z
dc.date.available2019-09-27T10:11:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619123
dc.description.abstractDigitaliseringen av samfunnet har skapt gode og nyttige tjenester for bedrifter og privatpersoner. Nye spennende tjenester dukker opp hver eneste dag, og både samfunnet og enkeltmenneskers liv er sterkt preget av utviklingen. Endringene har imidlertid også̊ ført med seg noen utfordringer. Særlig gjelder dette på̊ personvernområdet. Forbrukerne blir stadig oftere bedt om å dele sine person- og atferdsdata i bytte mot gode tilbud eller nyttige tjenester, og mange takker ja til dette, uten å sette seg inn i vilkårene for bruken av disse opplysningene. Bevisstheten på̊ området er imidlertid økende. Jeg har undersøkt hvilke muligheter og utfordringer som oppstår ved innføringen av to nye regelverk i Norge. Ny personopplysningslov gir både begrensninger og muligheter i den digitale tjenesteutviklingen. Nye regulatoriske endringer åpner for at de som ønsker kan utvikle innovative tjenester basert på tilgang til bankenes infrastruktur, herunder betalinger og kontoinformasjon. Jeg har ved hjelp av juridisk metode forsøkt å forstå det nye regelverket og hvilke muligheter det gir. Deretter har jeg ved hjelp relevant teori og forskning på̊ forbrukernes vilje til å dele data, vurdert sannsynligheten for at forbrukerne vil ønske de nye tjenestene velkommen. Med utgangspunkt i dette har jeg gjennomført en empirisk undersøkelse basert på kvalitativ metode. Det var liten kjennskap til det nye regelverket blant respondentene. Folk leser i liten grad vilkårene, og det er liten bevissthet rundt hva man faktisk samtykker til. Dette viser at forbrukerne har stor tillit til de som leverer de nye tjenestene. Tilliten kan imidlertid fort bli borte dersom den blir misbrukt, for eksempel ved at persondata brukes til andre formål enn det forbrukerne har tenkt. Når det gjelder forbrukernes vilje til å dele sine data i bytte mot gode tjenester, ser det ut til at forbrukerne er i bevegelse. I utgangspunktet er de de fleste skeptiske, men dersom leverandørene klarer å vise til gode tilbud eller nyttige tjenester, vil forbrukerne ta dem i bruk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudieindøknb_NO
dc.titleForbrukeres vilje til å dele persondata i bytte mot nye tjenester basert på GDPR og PSD2nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Author(s)nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel