Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStølen, Hanna Karoline
dc.contributor.authorSaidshahagha, Asia
dc.date.accessioned2019-09-27T10:07:13Z
dc.date.available2019-09-27T10:07:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619120
dc.description.abstractMed en økende globalisering, og økt fokus på forbedring av produktivitet og effektivitet for å opprettholde konkurransefortrinn, søker stadig flere bedrifter etter kreativitet og innovasjon (Zhu, G. Gardner, & Chen, 2018). Disse faktorene kan sies å være grunnleggende for suksess, men hvordan blir kreativiteten påvirket av begrensninger og gruppedynamikk? Denne masteravhandlingen undersøker hvordan gruppedynamikken modererer forholdet mellom begrensninger og kreativitet. Ved selektiv utvelgelse av åtte bedrifter lokalisert på Østlandet ble det utført en kvalitativ casestudie. Det ble gjennomført dybdeintervjuer med én informant fra hver bedrift, hvor formålet var å undersøke de tre faktorene «kreativitet», «begrensninger» og «gruppedynamikk». I forkant av intervjuene ble det utviklet et teoretisk rammeverk, hvor de nevnte faktorene ble undersøkt. Gjennom utviklingen av avhandlingens teoretiske rammeverk ble det klart at kreativitet var mye forsket på. Derimot var begrensninger, og nærmere bestemt hvordan begrensninger påvirker kreativitet i innovasjonsprosessen, et relativt ukjent forskningsområde. I følge Rosso (2014) gjaldt dette spesielt kreativitet på gruppenivå, grunnet at langt flere studier er gjennomført på individ- og organisasjonsnivå. I tillegg implementerer organisasjoner flere gruppebaserte strukturer og vil oftere være avhengige av grupper for å utvikle innovative løsninger, selv om idéene opprinnelig har blitt foreslått av én person (Anderson, Potocnik, & Zhou, 2014). Videre er mye av forskningen som er gjort på kreativitet i innovasjonsfaser gjort i forhold til senere faser i innovasjonsprosessen, altså selve resultatet av innovasjonen. Med bakgrunn i disse momentene ble avhandlingen avgrenset til gruppedynamikk og kreativitet på gruppenivå, samt idéfasen av innovasjonsprosessen. Dermed ble avhandlingens forskningsspørsmål som følgende: “Hvordan kan gruppedynamikk påvirke om begrensninger blir oppfattet som hemmende eller fremmende for kreativiteten?" Intervjuguiden ble utformet på bakgrunn av det teoretiske rammeverket og intervjuene tok sikte på å undersøke forskningsspørsmålet. Dataene fra intervjuene ble deretter analysert og dannet grunnlaget for drøftingen. Drøftingens hovedfunn tydet på at gruppedynamikk var avgjørende for hvordan begrensninger blir oppfattet av en gruppe. Denne oppfattelsen påvirket videre hvordan gruppen håndterte begrensningene og dermed gruppens kreativitet. Videre ble det drøftet hvilken påvirkning organisasjonen hadde på gruppedynamikken. Avhandlingens konklusjon ble derfor at gruppedynamikken påvirker forholdet mellom begrensninger og kreativitet, da god gruppedynamikk fremmet kreativiteten og dårlig gruppedynamikk hemmet den. I tillegg blir gruppedynamikken i stor grad påvirket av organisasjonen den er en del av, da en støttende organisasjon fører til færre opplevde begrensninger og større kreativ utfoldelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudieindøknb_NO
dc.titleKreativitet, begrensninger og gruppedynamikk: Hvordan begrensninger og gruppedynamikk påvirker den kreative prosessen i innovasjonsgruppernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Author(s)nb_NO
dc.source.pagenumber147nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel