Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaukvik, Tone
dc.coverage.spatialBuskerudnb_NO
dc.date.accessioned2019-02-11T12:23:36Z
dc.date.available2019-02-11T12:23:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2584778
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer av ti ungdommer som ved fleksibilitet har fullført eller var på god vei til å fullføre videregående utdanning i Buskerud fylkeskommune da intervjuene ble gjennomført. Samtlige av respondentene har vært kursdeltakere ved UngInvest eller de har gjennomført hele eller deler av opplæringen sin ved en UngInvest-avdeling. Denne studien har en fenomenologisk tilnærming, derfor er det respondentenes erfaringer med fleksible tilrettelegginger det forskes på. Hovedproblemstillingen som denne masteroppgaven skal gi informasjon om er: På hvilke måter har fleksibilitet bidratt til gjennomføring av videregående utdanning? I vårt samfunn er det stor fokus på gjennomføring av videregående utdanning, og det forskes mye på frafallsproblematikken. Denne masteroppgaven er et forsøk på å bidra til den eksisterende forskningen ved å vise til gode eksempler hvor handlingsrommet innenfor systemet er utnyttet slik at de som, til tross for tidligere utfordringer, har klart å gjennomføre videregående utdanning. Kulturen for å legge til rette for fleksible utdanningsløsninger står sterkt i Buskerud fylkeskommune ved å ha UngInvest som en fylkeskommunal alternativ opplæringsarena. Empirien i denne masteroppgaven presenteres som en drøfting av respondentenes utsagn opp mot det teoretiske rammeverket i oppgaven som er sosialpedagogisk, sosialkonstruksjonistisk, positiv psykologisk og eksistensialistisk. Funnene dreier seg om samspillet mellom respondentene og det profesjonelle skolesystemet, relasjoner, hjelp til å komme videre, tidsdimensjonen, og opplevelsene av egne valg, motivasjon, betydningen av fleksibilitet og ungdommenes selvtillit, håp og drømmer for fremtiden. Innenfor kulturstudier vil denne oppgaven gi innsikt i disse ungdommenes opplevelser av å være en del av det moderne samfunnslivet med samfunnets og ungdommenes egne forventinger om å gjennomføre videregående utdanning. Respondentene i denne studien har vært en del av den kulturen innenfor videregående utdanning i Buskerud fylkeskommune, som i flere år har jobbet styrkebasert med bakgrunn i sosialkonstruksjonistisk tankegang. Resultatene av denne studien viser at det å legge til rette for fleksible utdanningsløsninger har vært avgjørende for disse ungdommene. Det har også bidratt til at de ser lyst på fremtiden, og at verden ser liksom litt annerledes ut når videregående skole er gjennomført.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectvideregående opplæringnb_NO
dc.subjectfleksibel utdanningnb_NO
dc.titleVerden ser liksom litt annerledes ut. Fleksibelt og tilrettelagt. Gjennomføring av videregående opplæring i Buskerud fylkeskommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopyright The Authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel