En casestudie av spillerutviklingsmodellen i Athletic Club de Bilbao. Hvilke ideer, teorier og praksiserfaringer danner grunnlaget for talentutviklingsarbeidet?
Abstract
Problemstilling: I denne oppgaven har jeg gjort en casestudie av spillerutviklingsmodellen i Athletic Club. Jeg har vært ute etter hvilke ideer, teorier og praksiserfaringer som danner grunnlaget for talentutviklingsarbeidet.
Formål: Hensikten med denne studien var å undersøke utviklingsmiljøet i Athletic Club. Ved hjelp av Talentutviklingsmiljø-modellen og Miljøsuksess-modellen (Henriksen, 2010) har jeg forsøkt å belyse hvordan akademiet ønsker å drive utvikling av unge fotballspillere.
Metode: Ut ifra hensikten med studien, var casestudie den metoden jeg fant best egnet for mitt prosjekt. Data ble samlet inn ved hjelp av seks intervjuer, observasjon av til sammen femten økter og dokumentanalyser av sentrale klubbdokumenter.
Resultater: Resultatene fra studien viser at Athletic Club ønsker å skape et trygt og stabilt miljø med gode relasjoner til de andre sosiale arenaene til spillerne. Det er viktig at spillerne både kjenner hverandre og trenerne godt hvis de skal klare å ta steg for steg. Treningsanlegget har blitt et oppholdssted hvor medlemmene har et helhetlig utviklingsperspektiv. Gjennom en tydelig metodologi, tilrettelegger klubben for så kamplike treningsøkter som mulig. Metodologien stimulerer også de unge utøverne til å reflektere før, under og etter øktene. I Athletic Club skal klubbledelsen, trenerne og utøverne kjenne til kulturen og leve opp til verdiene og normene. Ved å sørge for at alle trekker i samme retning var det en klar og tydelig sammenheng mellom det medlemmene i miljøet sa og det de faktisk gjorde.
Konklusjon: Athletic Club anerkjenner at spillerne kan ha ulike medfødte egenskaper, dermed er de er klar over at det er jobben som legges ned og samspillet mellom klubbens ansatte og utøverne som kommer til å definere hvor gode spillerne blir til slutt. Klubben innser at det er mange faktorer som spiller inn i utviklingsprosessen, og det er kun gjennom en kombinasjon av disse faktorene de unge utøverne kan realisere potensialet sitt.