Samstemt samarbeid. En case-studie om Samstemts politiske påvirkningsarbeid under Kulturløftet
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master i kulturstudier [132]
Abstract
Denne oppgaven er skrevet som en del av et masterstudium i kulturstudier ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Oppgaven tar for seg samarbeidet mellom Samstemt og staten under kulturløftperioden (2005-2013), med hensikt å belyse dette samarbeidet i et korporatismeperspektiv.
Problemstillingen for denne oppgaven lyder som følger: Hvordan kan Samstemt-prosessen forstås ut i fra et korporatismeperspektiv?
Problemstillingen belyses med kvalitative forskningsmetoder. Oppgaven er designet som en enkeltcase-studie med fortolkning av teori, samt analyse og fortolkning av intervjuer og dokumenter. Studien er hovedsakelig hermeneutisk forankret.
Oppgaven presenterer teorier knyttet til korporatisme, lobbyisme og kulturpolitisk analyse og antyder plassering av samstemtsamarbeidet i lys av Hall og Deardoffs (2006) lobbyismeteori basert på politisk subsidiering, samt beskrivelsen av norsk kulturpolitikk i perioden basert på Chartrand og McCaugheys (1989) kulturpolitiske modell.
Avslutningsvis antydes det sammenhenger mellom samstemtsamarbeidet og kulturløftperiodens kulturpolitiske satsning på det rytmiske feltet. This master thesis is written as a part of a master´s degree in cultural studies at the University of South-Eastern Norway.
The master thesis studies the collaboration between Samstemt and the government during the Culture Initiative (2005-2013), with intention to see the collaboration in a corporative view.
The master thesis addresses the following main research question: How can the collaboration-process between Samstemt and the government be understood in a corporative view?
The research questions are illuminated with qualitative research methods, designed as a single-case study with interpretation of theory and also interpretation and analysis of interviews and documents. The study is mainly rooted in the philosophy of hermeneutics.
Theories related to corporatism, lobbyism and public cultural policy analysis are presented, and suggests a location of the “Samstemt-collaboration” in relation to Hall & Deardoffs (2006) theory where lobbyism appears as a form of “legislative subsidy”, together with a description of Norwegian public cultural policy in this period based on Chartrand & McCaugheys (1989) model of public art support.
In the conclusion possible relations between the “Samstemt-collaboration”, and the boost in public cultural policy at the field of rythmic music, during the period of the Culture Initiative.