Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjørtoft, Ingunn
dc.contributor.authorKjønniksen, Lise
dc.contributor.authorStøa, Eva Maria
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-12-18T09:47:45Z
dc.date.available2018-12-18T09:47:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2578038
dc.description.abstractFysisk aktivitet over et livsløp krever en god start og en god progresjon over tid. Forskning har vist at regelmessig fysisk aktivitet i oppveksten fremmer god helse blant barn og unge, og reduserer risiko for overvekt, samt ikke-smittsomme sykdommer som hjerte-kar lidelser og diabetes type 2 i voksen alder. Dette er beskrevet i den generelle delen av rapporten. Veilederen for fysisk aktivitet for barn og unge 0-18 år vektlegger en kontinuerlig progresjon av fysisk –motorisk aktivitet tilpasset de ulike aldersgruppenes behov som et grunnlag for livslang fysisk aktivitet. Veilederne er delt inn i aldersgruppene 0-5 år, 6-8 år, 9-12 år, 13-15 år, 16-18 år, og har spesifikke beskrivelser av karakteristikkene av disse aldersgruppene og deres behov for fysisk aktivitet og bevegelseserfaring. Veilederne er strukturert etter en modell som vektlegger indikatorer for fysisk aktivitet blant barn og unge. Modellen bygger på et fundament for fysisk aktivitet som inneholder Nasjonale retningslinjer og strategier, lokalsamfunn og nærmiljø, barnehage og skole, familie og venner. Ut fra dette fundamentet beskrives ulike kontekster for fysisk aktivitet: Uorganisert aktivitet/frilek, organisert aktivitet, stillesittende arbeid og aktiv transport. Dette er beskrevet for hver enkelt aldergruppe. Fundamentene i modellen danner grunnlaget for praktisering av fysisk aktivitet, hvor barnehage og skole, lokalsamfunn og nærmiljø, samt familie og venner danner ulike grunnpilarer for fysisk aktivitet i de ulike aldersgruppene. I de tidlige barneår er familien og barnehagen fundamentale kontekster for småbarnets muligheter til utøvelse av fysisk aktivitet. Det er her det første grunnlaget legges for en fysisk aktiv livsstil som bygges på læring og praktisering av grunnleggende ferdigheter i ulike fysiske miljø og sosiale kontekster. Fysisk aktivitet i tidlige barneår bør tilrettelegges slik at det gir en «grunnleggende motorisk kapital», gjennom variert aktivitet og allsidig bevegelseserfaring. Skolen er en arena for alle barn i alderen 6-18 år og har et stort ansvar og potensiale for å tilby en god bevegelseslæring og fysisk aktivitet over et 13-årig skoleløp. Gjennom Kunnskaps-departementets fornyelse av innholdet i skolen får kroppsøvingsfaget en særskilt oppgave i å gi elevene en meningsfull opplæring i fysisk aktivitet og helse, bevegelse og kroppslig læring. Skolen har mange aktuelle arenaer for å tilrettelegge fysisk aktivitet inne og ute. Disse er beskrevet og eksemplifisert for hver aldergruppe. Organisert og uorganisert fysisk aktivitet foregår på fritida og bør ha et tilbud til alle barn og unge etter interesser og behov. Aktive barn og unge finner gjerne sin aktivitet gjennom organisert aktivitet og idrett, mens de mindre aktive har behov for ikke-konkurransepreget aktivitet. Her er det mer utradisjonelle aktiviteter som kan interessere, som sirkus-aktivitet, trampoliner, parkour, kampsport, hinderløyper som «Høyt og Lavt», «Toughest», BMX, skateboard, snowboard og rulleskøyter. Det anbefales derfor å tilrettelegge arenaer og områder hvor slike aktiviteter kan foregå og der barn og unge har en medbestemmelse for hvilke aktiviteter som er foretrukket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;12
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectFysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectBarnnb_NO
dc.subjectUngenb_NO
dc.titleBarn - unge og fysisk aktivitet : operasjonalisering av anbefalingene om fysisk aktivitet og stillesitting for barn og unge i alderen 0-18 årnb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal