Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrulsen, Hans-Erik
dc.date.accessioned2018-10-15T09:16:50Z
dc.date.available2018-10-15T09:16:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567964
dc.description.abstractroblemstillingen i min oppgave var hvilke sammenhenger finnes det mellom strategi og økonomistyring hos den største aktøren i bilutleiebransjen og hvordan har endringen av strategien og økonomistyringen hatt betydning for utvikling? Gjennom flere intervjuer og tilgang på datamateriale kan jeg konkludere med at Park Bilutleie har klare sammenhenger mellom strategi og økonomistyring. Deres strategi er å ha best mulig kvalitet i alle ledd i bilutleien, noe som jobbes inn i rutinene gjennom utleiehjulet. Suksessen måler de på flere forskjellige måter både ikke finansielle og finansielle. Kundetilbakemelding er det viktigste styringselementet de benytter, for å sjekke hvor fornøyde kundene er med de som bedrift og deres produkt. For å se om de leverer opp mot sin strategi. De ansatte har også 15 målebarrameter de måles etter og ledelsen i Park Bilutleie kan betale ut bonuser til den eller de ansatte som har vært gode på ett eller flere punkter for å belønne de for godt arbeid, for å påvirke de til å jobbe for en felles strategi. Hver måned evaluerer ledelsen resultatene fra forrige måned. Om de finner områder de ikke har vært gode nok på får de ansatte beskjed, slik at det fokuseres mer på det bestemte området den måneden. Denne måten de arbeider på har klare likhetstrekk med strategisk økonomistyring, da de heller ikke er låst til et bestemt budsjett samt har både finansielle og ikke finansielle styringstall. Ett av de finansielle styringstallene som benyttes er å kontrollere hvor mange av den bestemte bilen som har vært utleid, det de kaller «biltelling». For å se hvilke biler som må markedsføres og jobbes mer med for å få den mer utleid og tjene mer penger. I tillegg benchmarker de konkurrentene for å se hva de er svakere på for å selv jobbe ekstra på de området for å differensiere seg enda mer. Alle ansatte har erfaring fra bilutleiebransjen fra tidligere, men god opplæring i de nye systemene har likevel fått høy prioritet for å utnytte ressursene maksimalt også på dette området. Dette viser at det er en stor sammenheng mellom strategi og økonomistyring hos den største aktøren i bilutleiebransjen. Park Bilutleie har også gjort viktige endringer i måten de jobber på noe som har gitt de en unik posisjon i markedet. For flere år siden var det ikke like stort kundefokus i bransjen, men Hertz og deres franchise har satset stort på denne strategien. I endringsprosessen har bedriftsstrukturen også blitt endret slik at det er like mange som klargjør bilene som sitter i skranken. I tillegg er arbeidshverdagen blitt endret fra å være et bestemt antall biler hver dag som skal klargjøres til at man gjør alt man rekker i løpet av dagen. Det har også blitt innført nye tekniske systemer som skal gjøre selve prosessen rundt å leie bil enklere. Dette har gjort at Hertz har vunnet alle prisene for beste utleiebil siden 2012 og har økt sin markedsandel til 60 % og Park Bilutleie har utkonkurrert AVIS i drammensregionennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudiebedøknb_NO
dc.titleStøtter økonomistyringen opp om bedriftens strategi?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Authornb_NO
dc.source.pagenumber65nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel