Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpsahl, Eli Andrea Horn
dc.date.accessioned2018-10-15T08:30:36Z
dc.date.available2018-10-15T08:30:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567933
dc.description.abstractFleksibilitet med tanke på organisering av arbeidskraft og hvilken kunnskap en virksomhet sitter med er viktig på grunn av alle endringene som skjer i dagnes samfunn. Denne oppgaven har som mål å finne ut hvilken sammenheng det er mellom fleksibel organisering av arbeidskraft og læring i organisasjoner. Undersøkelsen har blitt gjennomført som en casestudie av hjemmetjenesten i Solvik kommune. Datainnsamlingen har foregått ved bruk av intervjuer. Utvalget har bestått av 11 informanter fordelt på ledere, andre ansatte og vikarer. Resultatene viser at numerisk fleksibilitet bidrar positivt til deling og tilegning av kunnskap dersom vikarene blir sett og tatt med i prosesser. Ansvarsfølelse er også positivt relatert til tilegning av kunnskap. I tillegg til at vikarene bidrar til at det brukes et annet språk som gjør tilegningen og delingen av kunnskap mer nyansert. Funksjonell fleksibilitet i form av flere oppgaver krever mer kunnskap og øker dermed behovet for tilegning av kunnskap, dette øker også antall informasjonskanaler. Noe annet som øker tilegning og deling av kunnskap er interesse for oppgavene. Når det gjelder utforskning og utnytting har det noe å si hvor man sitter i hierarkiet. Sitter man i ledergruppen vil man fokusere mer på utforskning, sitter man i gruppen med andre ansatte er det mer sannsynlig at man utnytter den kunnskapen man har tilegnet seg tidligere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectstudiestrateginb_NO
dc.titleSammenhengen mellom fleksibel organisering av arbeidskraft og kompetanseutvikling : En casestudie gjennomført i hjemmetjenestennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Authornb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel