Tillitsmodellen : hovedpilotering i Oslo kommune 2017-18
Abstract
Bakgrunn, prosess og antagelser
For å møte fremtidens utfordringer når det gjelder hjemmebaserte helsetjenester på en god måte er det behov for innovasjon og fornyelse. Formålet med prosjekt Tillitsmodellen har vært å utvikle et tillitsbasert alternativ til bestiller/utfører-modellen som
• tar utgangspunkt i hva en enkelte tjenestemottager opplever som viktig,
• gir økt ansvar og myndighet til fagpersonene, og
• forenkler og forbedrer kontroll- og rapporteringsrutiner.
Tillitsmodellen for de hjemmebaserte tjenestene i form av selvstyrende tverrfaglige team ble utviklet gjennom en omfattende nedenfra-og-opp-prosess i fire bydeler, med medvirkning fra representanter for brukere, fagorganisasjoner og medarbeidere i bydelene. Resultatet ble et nytt tjenestedesign og en ny forvaltningsmodell med saksbehandling i lokale team, med helhetlig ansvar for et avgrenset geografisk område. Man ønsket å oppnå følgende resultater med den nye forvaltningsmodellen:
• økt trygghet, tilfredshet og selvbestemmelse for brukerne
• økt motivasjon og arbeidsglede for fagpersonalet
• økt fleksibilitet, effektivitet og kvalitet i tjenestene.
Denne nye forvaltningsmodellen, «Tillitsmodellen», ble forpilotert i tre bydeler høsten 2017 og deretter videreutviklet og hovedpilotert i fire bydeler 2017-18.