Hva påvirker individets vilje til digital endring? : En tverrsnittstudie av opplevd teknostress, bedriftskunnskap og digital endringsvilje i bankbransjen
Abstract
Hvilke tiltak kan bedrifter gjøre for at de ansatte ikke skal motsette seg implementeringen av nye digitale løsninger i jobbsammenheng? Denne problematikken blir stadig mer aktuell, da dagens bedrifter i økende grad er avhengige av å ta i bruk nye systemer for å kunne opprettholde driften. Til tross for at samfunnet med tiden blir mer digitalt, var det lite forskning på begrepet digital endringsvilje. Gjennom arbeidet med denne avhandlingen har vi belyst forskningsspørsmålet "Hvilke faktorer vil påvirke individets vilje til digital endring?".
Formålet med denne studien er altså å konstruere et begrep som best mulig forklarer digital endringsvilje, og å finne ut hvordan opplevd teknostress (Ayyagari, Grover, & Purvis, 2011) og bedriftskunnskap påvirker denne variabelen. I tillegg til dette ønsket vi også å finne ut hvilke faktorer som fører til økt grad av opplevd teknostress (Ragu-Nathan, Tarafdar, Ragu-Nathan, & Tu, 2008). Dimensjonene til digital endringsvilje er hentet fra Holt, Armenakis, Feild og Harris (2007), Agarwal og Prasad (1998), Venkatesh, Morris, Davis og Davis (2003), Bhattacherjee og Hikmet (2007), Laumer og Eckhardt (2010) og Kriegel og Brandt (1997). Begrepet bedriftskunnskap har vi konstruert med utgangspunkt i Holt et al. (2007) og egenproduserte mål.
Vi finner støtte for fire av våre åtte utformede hypoteser. Resultatene viser at det kun er teknologisk kompleksitet og teknologisk overbelastning som øker de ansattes opplevde teknostress. Både opplevd teknostress og bedriftskunnskap påvirker digital endringsvilje i forventet retning, med en forklaringskraft på 55, 9%. Av disse var det bedriftskunnskap som hadde sterkest påvirkningskraft.