«Hvorfor skal jeg plutselig bare elske meg selv og livet mitt?» En studie av psykisk helse blant ungdommer i det moderne samfunnet.
Abstract
Problemstilling:
I denne masteravhandlingen skal vi belyse disse tre problemstillingene:
Hvordan påvirker samfunnsstrukturene og det moderne samfunnet
ungdommene sin psykiske helse?
Hvilken betydning har hendelser og relasjoner for ungdommene sin psykiske
helse?
Hvordan håndterer ungdommene sine psykiske utfordringer?
Metode:
Metoden vi har anvendt i denne avhandlingen har et kvalitativt design. Vårt hovedfokus
har vært narrativer og tematisk narrativ analyse. Vi har konstruert fortellinger av en
dokumentarserie fra NRK som heter “Jeg mot meg”. Vi skrev en fortelling til hver av de
åtte ungdommene som deltok i serien som ble vårt datamateriale. I arbeidet med
datamaterialet har vi fokusert på ungdommenes ytringer, setninger og uttrykk ved å
gjennomføre en åpen koding. Deretter fant vi fellesbegreper basert på den åpne
kodingen. Vi har samlet fellesbegrepene som har likt tema, og deretter laget vi
kategorier/temaer basert på denne systematiseringen. Kategoriene/temaene har fått
navn etter sitater fra ungdommene.
Resultater og konklusjon:
Ungdommene i serien har stort fokus på å være gode nok, prestere og være flinke.
Ungdommene blir påvirket av forventninger til prestasjoner og kravene i det moderne
samfunnet. Ungdommene blir påvirket av utdanningskravet. I tillegg blir ungdommene
påvirket av kroppsfokuset. De sammenligner seg med andre jevnaldrende og ønsker å
være best i alt de gjør. Alle ungdommene i serien har et fokus på relasjoner, med spesielt fokus på foreldre og
venner. I tillegg trekker flere av ungdommene frem hendelser og erfaringer som har
hatt en betydning for deres psykiske helse. Flere av ungdommene streber etter å få
nære venner de kan snakke med om sine psykiske utfordringer. Forhold til foreldre er
også av stor betydning, og kan påvirke både positivt og negativt.
Studien tyder på at ungdommene tar i bruk to forskjellige håndteringsmåter. En
kroppslig håndteringsmåte, som innebærer unngåelse av psykisk ubehag gjennom bruk
av regler rundt for eksempel kosthold og trening. Ungdommene tar i bruk en annen
håndteringsmetode i det offentlige rom/ frontstage, gjennom bruk av maske/fasade for
å skjule psykiske utfordringer i møte med andre.