Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindgren, Anniken Dale
dc.date.accessioned2018-03-12T11:04:48Z
dc.date.available2018-03-12T11:04:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2490080
dc.description.abstractDet et økende behov i Norge for bred og grunnleggende kunnskap om India, da Norge beskrives som et flerkulturelt samfunn (Nieuwenhuys, 2009, s. 148; Thorbjørnsrud, 2009, s. 201). Derfor kan man hevde at man i Norge behøver kulturell kunnskap for bedre å kunne forebygge problemer som kan være et resultat av kulturelle forskjeller blant ungdom. I tillegg kan et fokus på ungdommers vennskap, gi et bidrag til å forebygge for psykiske problemer blant unge (Allen, Uchino, & Hafen, 2015, s. 1580-1581). Derfor bygger denne avhandlingen på en kvalitativ studie av ungdommer på en indisk bahá’i-preget internatskole sine vennskapserfaringer og vennskapsperspektiver. Oppgavens tema forsøkes belyst gjennom intervjuer av 8 informanter. I tillegg ble det gjennomført deltakende observasjoner av 15 informanter og informantene fikk en skriftlig skoleoppgave. Jeg undersøkte følgende problemstilling: Hvilke vennskapserfaringer og vennskapsperspektiver har ungdom som går på internatskolen? Studiens funn viser at vennskap var svært viktig for ungdommene som bodde på internatskolen. Ungdommenes vennskapserfaringer refererer til hvordan de er venner og hvordan de utfører vennskap. Vennskapsperspektiver refererer til hvilke egenskaper som ungdommene betrakter som viktige i en venn. Ungdommens vennskapserfaringer og vennskapsperspektiver på internatskolen synes å være formet av ulike forventninger både fra skolens og venner, den sårbare situasjonen de befant seg i, internatskolens kontekstuelle ramme, den indiske kulturen, gjensidig forpliktelse og egenskaper spesielt knyttet til ungdomstiden. I analysen benyttes ulike teoretiske perspektiver hentet fra blant annet Goffman, Bourdieu, Honneth og Giddens. Videre benyttes teori hentet fra Parekh, Kvello, Ulset, Ridge & Millar, og Frønes. Materialet er todelt: (1) Ungdommenes vennskapserfaringer kan grovt sett sies å sentrere rundt samhørighet og uenigheter, deres relasjon til lærere og venners påvirkning av beslutninger. Man kan hevde at samhørigheten som hadde oppstått blant ungdommene på internatskolen, resulterte i at venner ble betraktet som familie og at de gruet seg til å dra hjem i ferier. Samtidig viser studiens funn at ungdommenes vennskapserfaringer var preget av uenigheter og konflikter. Konflikter var noe som ungdommene på internatskolen håndterte som en gruppe. Et interessant funn var knyttet til elevens relasjon til voksne på skolen. Man forventer på en måte at ungdommene skal beskrive vennskap med jevnaldrende, men så snakker de om vennskap relatert til en annen voksen. Ifølge informantene ble vennskapet til lærerne preget av en støttende og likeverdig relasjon. Til slutt kan man hevde at ungdommenes vennskapserfaringer på internatskolen var knyttet til vennenes innflytelse på beslutninger. Studiens funn viser at venner hadde betydning for hvilke valg man foretok som en individuell person og som en gruppe. (2) Studiens funn knyttet til ungdommenes vennskapsperspektiver kan i grovt sett sies å sentrere rundt nøkkelordene tillit, støtte, forståelse og likhet. Støtte handlet ifølge ungdommene både om å alltid være tilgjengelig og å bidra med psykisk støtte i situasjoner som kunne oppleves som spesielt utfordrende. Man kan hevde at tillit var en annen faktor i ungdommenes vennskapsperspektiv. Tillit handlet ifølge ungdommene blant annet om kunne fortelle vennene sine hemmeligheter uten frykt for at det skulle komme videre, og at vennene alltid ville lede dem i riktig retning i livet. I ungdommenes vennskapsperspektiv ble også forståelse vektlagt. Forståelse handlet ifølge informantene om å kunne sett seg inn i andres perspektiv, og det å kjenne vennen sin godt. Forståelse innebar et genuint ønske om å forstå den andre gjennom å lytte og være spørrende. Til slutt kan man hevde at ungdommens vennskapsperspektiv også omfattet likhet. Studiens funn viser at ønsket om likhet blant annet handlet om å ha venner som var like en selv når det gjaldt verdier og interesser, og at ungdommene gjennom likhet fikk et verdifellesskap.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectIndianb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectvennskapnb_NO
dc.titleOne for all and all for one. En kvalitativ undersøkelse av ungdommers vennskapsrelasjoner på en indisk internatskolenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright: the Authornb_NO
dc.subject.nsiSocial anthropology: 250nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel