Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvensen, Ragnhild
dc.date.accessioned2018-01-30T10:04:36Z
dc.date.available2018-01-30T10:04:36Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-82-7860-313-0
dc.identifier.issn2464-3505
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2480593
dc.description.abstractPå oppdrag fra Folkehøgskolerådet har HSN v/ Institutt for pedagogikk gjennomført en undersøkelse av pilotprosjektet «mentorordningen i folkehøgskolene». Folkehøgskolerådet fikk midler fra Kunnskapsdepartementet og startet høsten 2016 et pilotprosjekt. Målet med ordningen var å finne ut om et år på folkehøgskole, der elevene følges opp av en mentor, bidrar til økt motivasjon for å fullføre videregående opplæring. Tre folkehøgskoler deltar i prosjektet. Mentoreleven er elev ved folkehøgskolen og har ikke fullført videregående skole. Mentoreleven er vanlig elev, men deltar i tillegg frivillig og forpliktende i et mentorprogram gjennom skoleåret. Mentorene har fulgt elevene gjennom skoleåret og skal ha kontakt med elevene inntil ett år etter avsluttet folkehøgskole. Prosjektet har som mål å skape motivasjon for ny læring og fullføring av videregående opplæring. Hensikten med denne rapporten er å få fram elevenes meninger om hvordan et år på folkehøgskole med mentor har vært motiverende for videre skolegang/utdanning. Jeg har samlet inn data ved å gjennomføre intervjuer og samtaler med 10 av elevene som deltar i ordningen. Jeg har intervjuet 3 av mentorene samt deltatt på flere møter og samlinger med mentorene. Alle elevene som har deltatt i prosjektet er veldig fornøyd med året på folkehøgskolen. Elevene er i all hovedsak fornøyd med mentorordningen. De fleste sier at ordningen har ført til at de har en plan for videre skolegang, arbeid eller annen utdanning. Ønsket om et «friår» var utgangspunktet for mange av elevene. De beskriver et år på folkehøgskolen som et meget aktivt år med mye læring, nye utfordringer og mye arbeid. Mange av elevene beskriver og roser et godt sosialt miljø der både elever og lærere blir godt kjent med hverandre, er mye sammen om aktiviteter både på dag – og kveldstid. Det fører til en trygghet, stor grad av trivsel og en aksept for at du kan være «deg selv». Trygghet og trivsel fører til at mange av elevene utfordrer seg selv både faglig og sosialt. Ungdommene beskriver dette som mestring, meningsfylt og motiverende. Samtalene med mentor har i stor grad bidratt til en bevisstgjøring av den enkeltes behov for hva som skal til for å realisere videre planer. Mentorene utrykker at ordningen har vært meningsfull og at arbeidet er viktig for ungdommene. Generelt har lærerne på folkehøgskolene mye, og god kommunikasjon og samvær med elevene, men mentorordningen har gitt noen lærere muligheten til å være «tett på» noen av elevene. Mange av elevene som har deltatt i mentorordningen har fulgt planen som elev og mentor laget på våren 2017. Mentorene har, som en del av sin avtale, å følge opp sine mentorelever i et år etter at de avsluttet folkehøgskolen. Det vil være interessant å følge med på hvordan eleven mestrer videre skole/arbeid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;22
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectMentornb_NO
dc.subjectFolkehøyskolenb_NO
dc.subjectFrafallnb_NO
dc.titleEvaluering av folkehøgskolens mentorordning – et pilotprosjekt 2016-2017nb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/