Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlafsen, Andre
dc.contributor.authorØdegård, Aleksander
dc.date.accessioned2018-01-12T12:39:51Z
dc.date.available2018-01-12T12:39:51Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2477224
dc.description.abstractStudien undersøker hva som er viktig for å lykkes med åpen innovasjon. Studien har som mål å bidra til teoriutvikling, og være et nyttig innspill til selskaper som benytter, eller tenker å formalisere åpen innovasjon. Studiens overordnede forskningsspørsmål er: “Hva skal til for å lykkes med åpen innovasjon?” Åpen innovasjon er et tema som er blitt viet mye oppmerksomhet siden begrepet oppstod for knapt to tiår siden. Denne utbredelsen er godt hjulpet av disruptive endringer som følge av globalisering og digitalisering. På tross av denne oppmerksomheten er det fortsatt stort behov for videre utforskning, og dette gjelder spesielt vedrørende åpen innovasjon i Norge, hvor det per dags dato foreligger lite empiri. Studien ser også på hvordan informantene og deres selskaper forholder seg til de mest sentrale begrepene og sikring av felles forståelse, og har derfor det underordnede forskningsspørsmålet: “Hvordan anvendes de teoretiske begrepene innovasjon og åpen innovasjon i praksis, og har aktørene felles terminologi?” Siden åpen innovasjon handler om å benytte seg av eksterne nettverk meldte det seg også et spørsmål om hvordan og hvorfor selskaper benytter seg av eksterne nettverk. “Hva skal til for at åpne innovasjonsnettverk har en effektiviserende rolle i innovasjonsarbeidet til bedrifter?” Allerede på et tidlig stadie i datainnsamlingen ble det tydelig at organisasjonskultur betraktes som en svært essensiell suksessfaktor, studien fokuserer derfor i stor grad på kultur. “Hva kjennetegner en kultur som legger til rette for internt og eksternt samarbeid?” Det er benyttet en kvalitativ tilnærming med komparative analyser for å besvare disse fire forskningsspørsmålene. Det strategiske utvalget bestod av 14 informanter fra fire ulike selskaper, og tilhørte funksjoner som forskning og innovasjon hvor de har hatt førstehånds erfaring med å praktisere åpen innovasjon. Totalt ble det gjennomført 17 intervjuer over en periode på to måneder. Datainnsamling og tidlig analyse av suksessfaktorer ble gjennomført i samarbeid med Bakke (2017), som har gjort en komplementær studie med en annen avgrensning. Studiens funn viser at den praktiske bruken, og forståelsen av begrepene innovasjon og åpen innovasjon i svært stor grad er i tråd med den teoretiske definisjonen som er lagt til grunn for studien. Likevel fremmer vi et forslag om å utvide definisjonen av innovasjon til å også omfatte utnyttelse av muligheter i markedet, og ikke bare tilfredsstille spesifikke behov. Studien viser at det er stor variasjon i hvor mye de ulike informantene og deres selskaper fokuserer på, og er villige til å investere i å skape felles forståelse for begreper. De viktigste suksessfaktorene for å lykkes med åpen innovasjon som trekkes frem er felles problem- og interesseområde, ledelse, organisasjonskultur, struktur, absorberende kapasitet, samt gjensidig tillit og respekt. Det er tre faktorer som muliggjør at nettverk har en effektiviserende rolle for innovasjonsarbeidet til bedrifter. For det første må selskapet selv erkjenne behovet for å ta i bruk eksterne nettverk. For det andre kan man ved bruk av nettverk oppnå skalafordeler. I tillegg slipper det enkelte selskap å utvikle og besitte alle ressurser selv. Studien fant også at en kultur som er fordelaktig for åpen innovasjon, her kalt innovasjonskultur, kjennetegnes av tre overordnede dimensjoner. Disse dimensjonene er kreativitet og risikovillighet, internt samarbeid og læringsfokus. Den mest sentrale implikasjonen av vår studie er at selskaper som skal lykkes med åpen innovasjon er nødt til å ha, eller etablere, en innovasjonskultur.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectinnovasjonnb_NO
dc.subjectinnovasjonskulturnb_NO
dc.subjectåpen innovasjonnb_NO
dc.titleHva skal til for å lykkes med åpen innovasjon? : En komparativ studie av kritiske suksessfaktorer med fokus på begrepsapparat, nettverk og kulturnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright the Author(s)nb_NO
dc.source.pagenumber118nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel