Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHogsnes, Hilde Dehnæs
dc.contributor.authorStorli, June Berger
dc.contributor.authorMoser, Thomas
dc.date.accessioned2017-12-13T13:34:18Z
dc.date.available2017-12-13T13:34:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-82-7860-310-9
dc.identifier.issn2464-3505
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2471257
dc.description.abstractHøsten 2017 gjennomførte Høgskolen i Sørøst-Norge en evaluering av det faglige innholdet og kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO) i Kristiansand kommune. Undersøkelsen har rettet seg mot foresattes, SFO-lederes og barns erfaringer med og vurderinger av SFO- tilbudet. Undersøkelsen har en multimetodisk tilnærming. Det er gjennomført en spørreundersøkelse blant de foresatte med barn i SFO, samt fokusgrupper med representanter fra kommunalt foreldreutvalg, SFO- ledere og barn. Datainnsamlingen ble gjennomført i perioden september/oktober 2017. De vesentlige funnene av denne evalueringen er: Foresatte er fornøyde og barna uttrykker at de trives De foresatte er generelt tilfredse med SFO- tilbudet i kommunen. I likhet med SFO-lederne, er de foresatte opptatte av barns trygghet og trivsel i SFO. Dette knyttes i stor grad til omsorg, vennskap og alle barns muligheter for aktiv deltakelse i lek og aktiviteter. Inkludering i lek synes å være et sentralt tema. Å skape trygghet for de nye og yngste barna er et område som vies stor oppmerksomhet. Det understrekes som viktig at de ansatte blir godt kjent med det enkelte barn i oppstarten, og at de støtter barnet i å danne vennskapsrelasjoner. Barna bekrefter i stor grad betydningen av vennskap for trygghet og trivsel i SFO. Vennskap er viktigst Også barna viser hvilken betydning vennskap har for deres trygghet og trivsel på SFO. De yngste synes å være særlig sårbare ved oppstart i SFO, og det å møte igjen kjente barn fra barnehagen ser ut til å være av stor betydning. Barna benytter slike relasjoner som springbrett for å skape nye vennskap i SFO. Dette understreker betydningen av at de ansatte er oppmerksomme på de barna som ikke kjenner noen fra før. Barna i studien skiller ikke mellom SFO og skole, noe som synliggjør betydningen av at SFO og skole også har et tett samarbeid for å støtte opp om barns muligheter for å etablere vennskap. Inkludering i lek synes i denne sammenheng å være et sentralt tema, og berører spørsmål om hvordan de ansatte forstår sin rolle og sine oppgaver i forhold til barn og hvordan de legger til rette for samspill. Alle verdsetter den «frie» leken i SFO Alle deltakergruppene; de foresatte, SFO-lederne og barna, løfter fram betydningen av leken i SFO. SFO-lederne legger vekt på at leken må ha stor plass, ettersom SFO representerer barnas fritid. Når barna i denne undersøkelsen uttaler seg om leken i SFO gir de uttrykk for at de har stor grad av frihet. Barna som deltok i undersøkelsen var tilfredse med SFO-tilbudet, men bekreftet de foresattes og SFO-ledernes synspunkter på at det bør være noe spesielt for de eldste. Dette indikerer at det bør skapes en form for progresjon i tilbud av aktiviteter, og et dynamisk lekemiljø hvor barn kan søke nye utfordringer. Samarbeid på tvers har betydning Så vel foresatte som SFO-ledere ønsker mer samarbeid mellom hjem og SFO. De foresatte ønsker med informasjon om hva som foregår i SFO. SFO- lederne opplever at informasjon blir gitt, men at de foresatte i liten grad leser den. De foresatte ønsker også mer informasjon i det daglige, om hvordan barnet ha det i SFO, og at det skapes møtearenaer og systemer som ivaretar dette. Et sammenhengende læringsmiljø er betinget av et godt samarbeid mellom de ulike arenaene barnet er en del av. Betydningen av å skape møtearenaer og systemer som sikrer et godt samarbeid mellom SFO og hjem er derfor sentralt. Måltidet som arena for sosialt fellesskap Måltidet kan være en viktig arena for barnefellesskapet, og gir rom for samtaler om felles opplevelser og erfaringer. Betydningen av at ansatte har muligheter for å sette seg ned med barna under måltidet, og at de er bevisste på hverdagssamtalens betydning for barns språk, er vesentlig. De foresatte har et tydelig ønske om et mer variert og sunt mattilbud, men ser også at de ansattes muligheter rundt måltidet begrenses av så vel tid som av kjøkkenfasiliteter. Noen praktiske oppgaver kan svekke kvaliteten og det faglige innholdet Det er ulike forventninger til hva SFO skal tilby barn og foresatte. Praktiske oppgaver rundt hentesituasjonen synes begrense de ansattes muligheter for deltakelse i lek og aktiviteter med barna. De kan også være til hinder for den daglige dialogen med foresatte. Oppgaver rundt måltidet, som ikke involverer barna, synes også å begrense de SFO-ansattes muligheter for samspill med barna.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;20
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectSFOnb_NO
dc.subjectskolefritidsordningnb_NO
dc.subjectkvalitetnb_NO
dc.titleEvaluering av det faglige innholdet og kvaliteten i skolefritidsordningen (SFO) i Kristiansand kommune: Sluttrapport levert til oppdragsgiver Kristiansand kommune, 01.12. 2017nb_NO
dc.typeReportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber181nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/