Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoldal, Dag Andre
dc.date.accessioned2017-11-02T13:19:16Z
dc.date.available2017-11-02T13:19:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2463741
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet ved Høyskolen i Telemark avdeling Bø, nå under navnet Høyskolen i sør-øst Norge avdeling Bø. Studieretning er idrettsfag med fokus på tilrettelegging og organisering av et helhetsorientert toppidrettstilbud, samt andre temaer som jeg oppfattet som sentrale under mitt feltarbeid. Bakgrunnen for oppgaven er min egen interesse for volleyball som tilbudet tilbyr, men også interessen for systemer og gjennom systemer effektiv organisering og effektivisering. Samtidig er det en arena jeg har funnet ikke er veldig mye belyst og kanskje spesielt ikke norske helhetsorienterte tilbud. Allikevel blir det fremhevet som viktige punkt under Olympiatoppen sin visjon for morgendagensutøvere. Den teoretiske plattformen er forankret i litteratur basert på det temaet som blir diskutert, og fungerer hovedsakelig som underbyggende og for å vise likheter eventuelt forskjeller til andre tilbud eller forskningsområder i forhold til de funnene som kom frem i feltarbeidet. Studiet er gjort ved hjelp av kvalitativ metode. Det er gjennomført intervjuer av fire ansatte og fire elever fordelt på syv intervjuer. Analysen gjort av funnene som kom frem i gjennom feltarbeidet gjør at de samme temaene blir diskutert i forskjellige faser, og med egne nøkkelbegreper. Et helhetsorientert tilbud (begreper: tilrettelegging og organisering av hverdag). Et helhetsorientert tilbud i denne oppgaven vil være et tilbud som kontrollerer både utdanning, sportslig og fritid. På denne måten har de en ekstrem mulighet til å organisere og tilrettelegge for hverandre. Arenaer (begreper: organisering, reisevei infrastruktur) vil bli vist som de forskjellige byggene eller fasene av hverdagen som elevene er en del av, og hvordan disse arbeider sammen for elevens beste. Trenere og andre signifikante andre (begreper: rollemodeller, familie og sosialt miljø). Har et stort ansvar når det kommer til oppfølging av elever ved tilbud. Fremtoning og engasjement av ansatte vil ha mye å si for kultur og identitet skapelse. Det sosiale miljøet (begreper: utvikling, samhold, trivsel). Det sosiale miljøet vil ha mye å si da omgangskretsen til elevene vil være statisk. De omgås de samme vennene og ansatte stort sett hver dag. Talentidentifisering (begreper: personlighet, genetikk, trening). Tilbud baserer seg på inntak av de elevene de ansatte mener vil mestre hverdagen best, eller med best forutsetninger. Hva kjennetegner en god spiller, hvordan identifiseres talenter på inntakssamlinger ved tilbudet. Hverdag og arbeidstid (elever kontra ansatte). Elever viser at de selv har en veldig oversiktlig hverdag med gode innarbeidede rutiner, men oppgaven vil vise at dette antageligvis er et resultat av arbeidstiden til de ansatte som ikke er den samme. Det er tilbudet og aktivitet som definerer arbeidstiden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.titleAnalyse av hverdagen ved et helhetsorientert toppidrettstilbudnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopyright The Authornb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel